Foto: Getty Images

Haveriet i Suezkanalen kan skapa leveransproblem långt in på sommaren

Problemen i kölvattnet efter det havererade containerfartyget Ever Given kan hänga kvar så långt som till det tredje kvartalet, tror Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs hamn.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

– Nu kommer det ta hela andra kvartalet innan allt är tillbaka till det normala, säger han till TT. 

Det var den 23 mars som det Panamaregistrerade fartyget satte sig på tvären i egyptiska Suezkanalen. Ombord på fartyget finns alltifrån elektronik och byggvaror till kläder och industrikomponenter, bland annat på väg till Sverige.

Haveriet i Suezkanalen förvärrar situationen för världshandeln som redan drabbats hårt av pandemin som resulterat i brist på såväl fartyg som containrar. 

Att sjöfrakten är viktig för Sverige blev vi påminda om, inte minst under strejken i Göteborgs hamn för några år sedan.

Enligt Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, kommer förseningarna att resultera i dyrare sjöfrakt, vilket i slutändan kommer att drabba konsumenterna i form av högre priser. 

Samtidigt kan Suezhaveriet gynna Svenska exportföretag med en marknad i Europa. Likaså innebär det nya affärsmöjligheter för Göteborgs hamn som erbjudit sig att ta emot fartyg som vanligtvis lägger till i europeiska hamnar i Tyskland och Holland.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...