Foto: Jamin Pirnia

Här smygstartar Plantagen sin e-handel – lanserar en digital pop up på utvalda orter

Plantagen satsar på att bli en fullskalig omnikanalaktör. Under sommaren går kedjan online, i mindre skala. En digital pop up-butik med begränsat sortiment öppnas på utvalda orter.
Text: Daniel Norman
Annons:

– De senaste åren har intresset för växter och odling ökat stort i hela Norden och vi kan även se att intresset för att handla växter på nätet ökar. I och med att vi nu gör en förflyttning i företaget är tiden helt rätt att satsa på en e-handelsbutik just nu, säger omnikanalchefen Kenneth Grönlund. 

Den digitala pop up-butiken, som öppnar under sommaren riktar sig till kunder i Stockholmsområdet, Uppsala och Osloområdet. Ett begränsat sortiment kommer att finnas till försäljning. Kunderna kommer att kunna få varorna hemlevererade eller så kan de hämta dem i butikerna i Barkarby (Stockholm) eller Skedsmo (Oslo) som ska fungera som logistikhubbar. 

– Tanken är att satsning på vår e-handel ska växa och omfatta fler butiker. Vår pop up-butik är en viktig del i lärandet för företaget hur vi hanterar e-handel. Allt behöver fungera på bästa sätt innan vi drar igång med den riktiga nätbutiker vid årsskiftet 2018-2019. Vi hoppas då på att kunna erbjuda hela vårt produktutbud med leverans över hela Norden, säger Kenneth Grönlund. 

Plantagen växer också fysiskt. Sex butiker har öppnat i Sverige i år, fem till tio nya planeras de kommande året. Samtidigt sker en omdispotionering  av kedjan stora varuhus, en satsning på mindre butiker görs och produktutbudet vidgas. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...