Här skapar Reitan framtidens servicehandel – lanserar nya koncept i två butiker

Reitan vill skapa framtidens servicebutiker. Den här veckan har nya koncept lanserats för både Pressbyrån och 7-Eleven i butiker i Stockholm.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Den strategiska ambitionen är att befästa Pressbyrån och 7-Eleven som de ledande convenienceaktörerna i Sverige. De övergripande målen med utvecklingsarbetet är att stärka destinationen för att driva trafik till butikerna samt skapa flexibla lösningar som kan anpassas till Reitans conveniencekoncept på andra marknader och länder, säger Kristin Dahlman, konceptansvarig hos Reitan. 

Det är Pressbyrån vid Odenplans tunnelbanestation samt 7-Eleven vid korningen Sveavägen/Odenplan som uppdaterats. 

Hos Pressbyrån har mycket kraft lagts på kommunikation för att göra det lättare för kunden att orientera sig i butiken. Då enkel mat och fika blir allt viktigare har inramningen kring det förstärkts. 

– Vi har löst upp det traditionella kundvarvet och placerat självutcheckningskassor på flera ställen i kundvarvet – för den som bara vill ha en kaffe så har vi gjort det ännu snabbare att ta själv och snabbt checka ut. Färgerna och materialen är varma och nedtonade samtidigt som pressbyråns gula färg skapar inramning och blir en självklar del av Pressbyråns röst berättar Johan Kristiansen på Reactor, som varit med och tagit fram koncepten. 

7-Eleven ska vara en hybrid mellan kiosken, den lilla närbutiken samt foodcourten. I det nya konceptet finns en tydlig uppdelning med självutcheckningskassor för kunder på språng samt sittmöjligheter för den som vill slå sig ned och fika. 

– Kunderna kommer att mötas av en helt ny mjuk atmosfär i en färgskala i rostbrunt och varmgrått som ger större visuellt utrymme för produkterna, säger Johan Kristiansson. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...