Foto: Daniel Norman

Här klår Intersport branschen – satsning på nätbutik och lager har gett ett säljlyft

Ett nytt lager kombinerat med en utveckling av nätbutiken har gett Intersport ett säljlyft online. ”Sedan lagerflytten ligger vi på 58 procent i tillväxt”, säger Tomas Paepke, supply chain manager.
Text: Daniel Norman
Annons:

Förra året flyttade Intersports centrallager och e-handelslager till Nässjö. Tidigare låg de på två olika ställen. 

– Från 15 januari är centrallagret och e-handelslagret detsamma. Detta innebär att allt som finns på centrallager finns tillgängligt för Intersports kunder online också. Detta gör att vi minskar slut i saldo, säger Tomas Paepke till Market.

Dessutom har Intersport investerat i en autostore i lagret. 

– Det innebär att vi har ökat vår effektivitet på plock, allt som hanteras av autostoren går tre gånger så effektivt som plock på golv. En annan del är att driftstoppen i autostoren är nästa obefintliga.  Det innebär att vi kan förbättra vår snabbhet mot kunden.

Lagersatsningen har bidragit till en ökad försäljning på nätet. 

– Sedan flytten ligger vi på 58 % tillväxt, säger Tomas Paepke. 

Enligt E-barometern växte försäljningen för sport och fritid online med 23 procent under första kvartalet. Så Intersport klår branschen. 

Även nätbutiken har utvecklats, något som också bidragit till försäljningsframgången. Sajten har mobilanpassats, blivit snabbare och betalfunktionen smidigare. 

– Det handlar om att våga testa och lära sig den nya kundresan. Varje kanal har ett eget syfte och det gäller att anpassa kommunikation, upplevelse och leverans utifrån kundens önskemål, säger Tomas Paepke. 

 Satsar ni på att utveckla ert onlineebjudande ytterligare?
– Resan har precis börjat. Vår konkurrensfördel gentemot pureplayers är att vi har fysiska butiker geografiskt över hela Sverige. Framåt kommer fokus vara att utveckla samarbetet mellan butik och e-handel för att erbjuda kunden så kostnadseffektiva logistiklösningar som möjligt. Den största kraften kommer när våra 137 butiker med kunnig butikspersonal kan använda e-handel som ett säljverktyg.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...