Här inne kan det bli dyrt – men du får inte ta med dig något hem

Den exklusiva herrmodeaktören Bonobos kallar sina butiker för guideshops. Du kan titta och prova – men inte handla.
Text: Thomas Karlsson
Annons:

Bonobos startades 2007 av ekonomistudenterna Andy Dunn and Brian Spaly med affärsidén att sälja egendesignade chinos och andra byxor samt shorts som man sålde på nätet.

De välpassande byxorna blev snabbt en succé och sortimentet växte efter hand med kostymer, skjortor, tröjor, jackor och andra typiska herrplagg i en allt växande e-handel.

PROVRUM. Bonobos har 51 butiker – eller snarare showrooms där man kan prova och känna.

Men när sortimentet blev allt mer dressat kom också önskemål från kunderna att kunna prova innan man köpte plaggen över nätet. Så hösten 2011 testade man att öppna ett showroom, en så kallad guideshop, i anslutning till företagets huvudkontor i New York.

Följande år öppnades fler guideshops i större städer runt om i USA och i dagsläget finns det 51 stycken.

Här finns bara ett plagg i varje färg, modell och storlek och tanken är inte att kunderna ska ta med sig varorna härifrån, utan inspireras och prova och sedan handla dem på nätet. Personalen, de så kallade guiderna, hjälper till att plocka fram varor, komma med tips och råd och att beställa för gratis snabb leverans hem eller till butiken.

BUTIK PÅ TURNÉ. När kunden inte kommer till dig får du komma till kunden.

Den som vill kan också förhandsboka en rådgivning för att plocka ihop en garderob, för att prova kostymer eller för att dressa sig inför en fest eller sitt bröllop. Det finns också möjlighet att i förväg komma med önskemål om plagg att prova, för att hitta allt iordninggjort när man kommer till guideshopen.

I samband med att verksamheten växte kraftigt gick bland annat varuhuskedjan Nordstrom och investerade i Bonobos, därför finns delar av sortimentet också i drygt 120 Nordstrombutiker runt om i USA.

För ett år sedan köptes dock hela verksamheten av lågpriskedjan Walmart, som driver Bonobos vidare i eget namn. För många av kunderna är det därför okänt vem som egentligen äger företaget. Och att börja sälja Bonobos kläder i Walmarts butiker sägs också vara inaktuellt, prislappen ligger betydligt högre än de plagg som Walmarts kunder är vana vid.

Enligt analytiker är det istället för att lära sig mer om näthandel/showroom-fenomenet som Walmart har lagt vantarna på det framgångsrika företaget. Och grundaren Andy Dunn finns numera på posten som Senior Vice President digital consumer brands för Walmart ecommerce.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...