Här är varumärkena som det pratas mest om bland ungdomarna

Ica, Ikea och Systembolaget. Så ser topptrion för detaljhandeln ut när Yougov listar ungdomarnas favoritvarumärken.
Text: Kalle Östgren
Annons:

Tio i topp

1: Facebook

2: Volvo

3: Apple

4: Ica

5: Tesla

6: Coca-Cola

7: Ikea

8: Systembolaget

9: Samsung

10: Blocket

Ica är varumärket inom den svenska detaljhandeln som flest unga talar positivt om – och rankas tätt bakom globala jättar som Facebook och Apple.

Det framkommer i undersökningsföretaget Yougovs tio i topp-lista över varumärken med högst ”word of mouth-värde” bland unga i åldern 18-34 år.
Topplistan är en blandning av globala teknikjättar och svenska varumärken.
Ica landar på en fjärdeplats i den totala rankningen, som toppas klart av Facebook med Volvo på andra och Apple på tredje plats.

Bland kedjorna hamnar Ikea på sjunde plats, tätt följt av Systembolaget på plats åtta.
Listan över snabbväxarna, de varumärken som ökat sitt ”word of mouth-värde” mest under 2017, toppas klart av Samsung. Här visar Apoteket en stark ökning och är det fjärde snabbast växande varumärket bland unga.
Rankningen bland unga är framtagen med hjälp av Yougov BrandIndex word of mouth-värde, bland alla varumärken som respondenterna i åldern 18-34 år har hört något positivt om (positivt buzz).

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...