Här är världens starkaste varumärken

Apple är det mest värdefulla varumärket i världen – och både Ikea och H&M stärker sina positioner. Det visar Interbrands nya lista.
Text: Kalle Östgren
Annons:

De två varumärkesbjässarna Apple och Google toppar för tredje året i rad listan över världens mest värdefulla varumärken.

Apples varumärke värderas till 170 miljarder dollar (1,4 biljoner kronor).

Det visar Interbrands rankning, som genomförts sedan år 2000.

Värderingen av varumärkena bygger på en kombination av företagets ekonomiska utveckling, en bedömning av inflytandet på konsumenternas inköp och varumärkets förmåga att få kunderna att vara villiga att betala höga priser för produkterna.

Bland varumärkena i tio-i-topp har Apple med 43 procent och Amazon med 29 procent de högsta ökningarna av varumärkesvärdet. Trean Coca-Cola backar med fyra procent.

På listan hamnar H&M på plats 21 med en varumärkesökning på fem procent och Ikea på plats 27 med en ökning på fyra procent.

Här är tio i topp-listan:

1. Apple
2. Google
3. Coca-Cola
4. Microsoft
5. IBM
6. Toyota
7. Samsung
8. GE Money Bank
9. McDonald's
10. Amazon

Detaljister på 100-listan:
13. Disney
17. Nike
21. H&M
27. Ikea
30. Zara
41. Hermés
50. Gucci
62. Adidas
69. Prada
73. Burberry
82. Lego

Källa: Interbrand, Best global brands 2015

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...