Här är Sveriges nya cykelkedja: ”Potentialen är enorm”

I går fick Sverige en ny cykelkedja. ”Potentialen är enorm”, säger Gunnar Björling, som är ansvarig för satsningen. Nu profileras de två första butikerna om till Bike Nation.
Text: Daniel Norman
Annons:

I går kunde Market berätta att SGN Sport, som ligger bakom Team Sportia och Sportringen, samlar lokala cykelhandlare i den nya kedjan Bike Nation.

Redan tidigare har gruppen flera cykelhandlare anslutna till sig, både inom Team Sportia och Sportringen men också genom cykelspecialister i olika konstellationer.

– Vi tyckte att det var en bra utveckling att skapa ett forum för dem att agera gemensamt som grupp och vara tydliga, både mot konsument och leverantörer, säger Gunnar Björling till Market.

I höstas lanserades idén mot handlarna, i går gick SGN Sport ut med det officiellt.

– Potentialen är enorm. Det betyder inte att vi kommer gå ut och säga att vi ska bli bäst i världen. Vi är fortfarande kvar i startblocken. De första butikerna håller på att profilera om till Bike Nation.

Ett gemensamt koncept har tagits fram för kedjan. Gunnar Björling säger att det är upp till den lokala handlaren att avgöra om den vill implementera det.

– Två butiker håller på att profilera om. Tre till fyra har sagt att de ska göra det men inte bestämt när. Lika många fundera på det.

Butiker som är med i Bike Nation kan också vara en del av Team Sportia eller Sportringen där de valt att specialisera sig på cyklar.

– Ur en inköpsaspekt är de en del av Bike Nation. Sedan kan de själva välja om de vill visa det i butik, säger Gunnar Björling.

En gemensam grafisk profil har tagits fram för kedjan för skyltar och butikskommunikation. Fler funktioner kommer att komma efterhand.

– Verkstadsbiten är viktig för oss. De anslutna butikerna brukar få frågor från våra konkurrenter om de kan vara serviceverkstäder åt dem. Det är ett bra betyg och säger en del om nivån på våra butiker.

106 butiker har anslutit sig till den nya kedjan.

– Det känns oerhört positivt att vi fått så mycket positiv feedback från gruppen. Det är mycket nytt, nytt namn, ny form av drift och nytt koncept.

Gunnar Björling välkomnar fler cykelhandlare att gå med.

– Det är kul om fler vill vara med. Samtidigt är det en balansgång. Det är viktigt att vi tänker på konkurrenssituationen inom gruppen. Vi kan inte ha tio cykelhandlare i Karlskrona till exempel, säger han.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...