Foto: Andreas Dyrberg Skog

Här är sportkedjans storsatsning i Stockholm: ”Potentialen är jättestor”

Intersports nya flaggskeppsbutik i hörnet på Drottninggatan/Klarabergsgatan i Stockholms absoluta city är under konstruktion. ”Under hösten öppnar vi”, säger vd Marcus Wibergh och utlovar en butik med en vinnarkultur.
Text: Marie Hillblom
Annons:

1500 kvadratmeter på en av Stockholms bästa adresser är vad Intersport lyckats erövra i konkurrens med flera andra intressenter.

– Det är ett toppläge vi får öppna på. Det är otroligt att få det här läget i Nordens största stad. Intersport blir ett tydligare varumärke för människor, säger Marcus Wibergh, som ser fram emot att få slå upp portarna om inte alltför lång tid.

– Potentialen är jättestor. Det här är en av de mest trafikerade gatorna i Stockholm. Men vi måste konvertera de besökare som går förbi till kunder också.

Flaggskeppet blir inte Intersports största butik, sett till yta, och kanske heller inte till omsättning, enligt Marcus Wibergh.

– Men vi hoppas få ut en bra omsättning per kvadratmeter. Företagande är självförtroende också och det är jätteviktigt att det blir succé. Vi vill ha en vinnarkultur och det är viktigt att vi sätter den här etableringen.

Viktigast för att lyckas är att skapa ett förstklassigt kundbemötande.

– Det är här slaget står. Hela detaljhandeln behöver lyfta sig här och vi har börjat jobba med det. För oss handlar det om att ha de mest motiverade medarbetarna, och att jobba i vårt flaggskepp kommer givetvis att vara en härlig utmaning och kraven kommer att vara därefter.

– Köpupplevelsen är viktig, med ett bra, kompetent bemötande. Man ska vilja gå till jobbet och vilja vara bättre än gårdagen, gilla att tävla på ett schysst sätt.

I flaggskeppet utlovas maximalt sortiment, visuella uttryck och en butiksuppbyggnad planerad in i minsta detalj.

– Vi kommer att presentera vårt nya koncept, säger Marcus Wibergh.

Men den som kliver in i den nya flaggskeppsbutiken kommer inte att mötas av något hyperdigitalt showroom.

– Det behovet finns inte. Vi ska vara så digitala som kunde kräver och vi kan se att det är kundnytta. Vi har haft stor succé med boka/hämta-funktionen vilken vi kommer att fortsätta att utveckla.

– Många medarbetare jobbar stenhårt med att få det här att bli en upplevelse.

Den Intersportbutik som i dag finns på Drottninggatan kommer att stänga under 2020.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...