Här är Rustas makalösa år – växte med 35 procent: ”Riktigt nära sju miljarder”

Rusta levererar sitt främsta år någonsin. Försäljningen lyfte med hela 35 procent. ”Vi är självklart stolta och nöjda”, säger vd Göran Westerberg till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market berättade redan i mitten av februari att Rusta var på mycket god väg att redovisa en exceptionell försäljningsökning för verksamhetsåret som slutade den 30 april i år.

Så blev det också – med råge.

– Min tes har alltid varit att kunderna kommer om du har ett tillräckligt bra erbjudande och det har vi, säger Göran Westerberg stolt om rekordåret 2018/19.

Omsättningen steg enligt det preliminära bokslutet med drygt 1,8 miljarder kronor eller 35 procent.

Därmed kom en av detaljhandelns absoluta snabbväxare upp i strax över 6,9 miljarder kronor (netto).

– Det var riktigt nära sju miljarder men det får vi ta i år i stället (skratt).

Ungefär en miljard kronor av Rustas rekordhöga omsättningstillväxt förklaras av köpet av den finska lågpriskedjan Hong Kong för drygt ett år sedan.

De övriga 800 miljonerna härrör till ”gamla” Rusta – på de tre marknaderna i Sverige, Norge och Tyskland.

– Många pratar om utmaningarna för den fysiska handeln men jag tycker att vi är fantastiskt duktiga på att driva trafik till varuhusen, säger Göran Westerberg.

Rustas jämförbara försäljningsutveckling i varuhusen uppgick enligt egna siffror till 8,5 procent och det beror inte minst på den blågula delen av kedjan.

En mätning från Sifo visar att Rusta nådde 5,8 miljoner svenskar i fjol och att 1,1 miljoner av dessa besökte varuhusen minst en gång i månaden.

– Samtidigt rekryterade vi 300 000 kunder.

Hur lyckas ni med det?
– Befintliga och nya kunder tycker att det är värt att besöka våra varuhus och det drar upp like for like-siffrorna, säger Göran Westerberg.

Rustas underliggande rörelseresultat blev bättre än föregående räkenskapsår men planerade engångskostnader gjorde att det faktiska rörelseresultatet sjönk något.

Huvudförklaringen är det finska förvärvet.

– Integrationen kostade och vi har investerat i varuhusen i Finland.

Hong Kongs enhet i Kuopio har ställts om till Rusta på insidan men skyltarna finns fortfarande kvar.

Namnbytet för hela kedjan görs tidigast om ett år.

– Kunderna bryr sig inte så mycket om vad varuhuset heter utan det viktiga är erbjudandet, säger Göran Westerberg.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...