Foto: Shutterstock

Här är RNB:s e-handelslyft – nätförsäljningen ökade med 65 procent senaste kvartalet

RNB ökade försäljningen under tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret. Det är framför allt online som koncernen ser ett lyft. ”Vårt omställningsarbete har haft önskade effekter”, säger vd Magnus Håkansson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

RNB omsatte 510 miljoner kronor under det tredje kvartalet på det brutna räkenskapsåret, mars-maj. Det ska jämföras med 490 miljoner kronor samma period i fjol. 

Den jämförbara försäljningen steg med 2,2 procent. 

– Även om det är ett säsongsmässigt svagt kvartal gläds vi åt att rörelseresultatet ökar, säger Magnus Håkansson i en kommentar. 

Det förbättrades från två miljoner kronor i fjol till sex miljoner kronor i år. 

Det är framför allt online som RNB ser en stor tillväxt. 

– E-handelsförsäljningen ökar med hela 65 procent i kvartalet vilket är ett tecken på att vårt omställningsarbete inom e-handel och digital kommunikation har haft önskad effekt, säger Magnus Håkansson. 

Brothers fördubblades försäljningen online. Omsättningen landade på 139 miljoner kronor vilket är tre miljoner bättre än tredje kvartalet i fjol. Det jämförbara försäljningen steg med  måttliga 0,7 procent. Kedjan ser en minskad trafik till de fysiska butikerna. 

– Brothers har med ett delvis nytt marknadsteam ökat steglängden i sin utveckling av e-handel och digital kommunikation, säger Magnus Håkansson. 

Rörelseresultatet landade på 14 miljoner kronor vilket är fyra miljoner bättre än i fjol. 

Även för Polarn o Pyret är det nätet som står för den största försäljningsökningen. 

– E-handeln går starkt och utgör 16 procent av hela försäljningen under kvartalet, säger Magnus Håkansson. 

Nettoomsättningen landade på 163 miljoner kronor, en ökning med 20 miljoner från i fjol. Den jämförbara försäljningen steg med tio procent. Rörelseförlusten landade på två miljoner kronor, en förbättring med tre miljoner kronor från i fjol. 

Nätsatsningen Man of a kind omsatte tre miljoner kronor under kvartalet trots logistikproblem. 

– Logistik och hanteringsproblem har hindrat Man of a kan från att fullfölja en inte obetydlig del av sina ordrar och därigenom tappat en del av den potential försäljningen, säger Magnus Håkansson. 

Rörelseresultatet förbättrades med en miljon kronor till -3 miljoner kronor. 

Varuhusverksamheten på NK i Stockholm och Göteborg fortsätter att ha det tufft. Omsättningen uppgick till 204 miljoner kronor, en minskning med 3,1 procent. Rörelseresultatet försämrades med en miljon kronor till fyra miljoner kronor. 

– Ombyggnaderna utanför NK-huset i Stockholm och ombyggnaderna inne i huset medför negativa effekter på verksamheten, säger Magnus Håkansson. 

Framför allt tror han att NK:s avsaknad av e-handel slår mot försäljningen. 

– Marknadsklimatet är krävande men RNB utvecklas totalt sett positivt. Vårt rörelseresultat är bättre än föregående år och det ska bli ännu bättre, sammanfattar Magnus Håkansson utvecklingen. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...