Foto: Gustaf Olsson

Här är nya ägarens planer för Hemtex – börjar med att stänga tretton butiker

Här är Kid Interiørs offensiva plan för Hemtex: Upp till 20 nya butiker ska öppna och vinsten femdubblas de kommande åren. Men – i år stänger 13 butiker. ”Vi ser stor potential i Hemtex”, säger Anders Fjeld, vd för Kid Interiør.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Kid Interiør är marknadsledare inom hemtextil i Norge. Förra året steg nettoomsättningen med 6,2 procent till 1 467 miljoner norska kronor. Rörelseresultatet landade på 213 miljoner norska kronor, vilket ger en rörelsemarginal på 14,5 procent.

Nu ska norrmännen lyfta Hemtex, som förra året tappade både försäljning och resultat. Nettoomsättningen var 1 020 miljoner kronor och rörelseresultatet 13 miljoner kronor.

– Vi tror att Hemtex har stor tillväxtpotential och ser synergier som vi kan dra nytta av, säger Anders Fjeld till Market.

Han lyfter fram Hemtex varumärke och ställning på hemtextilmarknaden som styrkor hos kedjan.

Därför kommer butikerna inte att omprofileras till Kid utan Hemtex lever kvar som varumärke.

Lorentzson: ”Blir en spännande resa”

Hemtex nuvarande vd, Anders Lorentzson, kommer att stanna även under de nya ägarna.

– Absolut. Jag tror att den här affären är bra för både Hemtex och Kid, säger han till Market.

Anders Lorentzson tog över som vd efter Björn Abild i maj 2018. Dessförinnan var han kedjans försäljningschef.

– Ica har varit en fantastisk ägare som har stabiliserat Hemtex. Nu ser jag fram emot att bli norsk – eller i alla fall halvnorsk. Vi får en ägare som har 110 procent fokus på hemtextilbranschen. Enligt mig är det här en logisk affär. Det är två bolag med stora likheter på likartade marknader.

Kedjan kommer också att drivas från Sverige. Syftet är att behålla lokalkännedom och anpassning till den svenska marknaden.

Kid Interiør har offensiva planer för Hemtex. Men under 2019 ska 13 olönsamma butiker läggas ner. Tio av dem ligger i Sverige och tre i Finland. Det innebär att kedjan i slutet på året har 134 butiker. Sex av de 13 butikerna har redan stängt: Norrtälje, Valbo i Gävle, Burlöv, Barkarby i Järfälla, Arninge i Täby samt en pop up-butik i Finland.

– Hemtex jobbar med att städa upp i butiksnätet och har fortfarande ambitionen att stänga några butiker. Det är på Hemtex initiativ och vi litar på deras beslut, säger Anders Fjeld.

Från 2020 kommer de nya ägarna att investera 40-45 miljoner norska kronor per år i konceptutveckling, ometablering och expansion av Hemtex butiksnät. Mellan tre och fem nya butiker per år ska etableras. Det kan alltså tillkomma 20 nya butiker till 2023.

2023 ska också omsättningen ha stigit från dagens 944 miljoner norska kronor till 1 125 miljoner. Samtidigt ska EBITDA-resultatet stiga från 32 till 150 miljoner norska kronor.

– Vi är villiga att investera i Hemtex. Det kommer att bli en otroligt rolig resa, säger Anders Fjeld.

Hemtex kämpar med lönsamheten – hur ska ni lyfta kedjan?
– Det primära är att öka tillväxten. Vi kommer att ha större varulager, rusta butikerna och investera mer i marknadsföring. Vi ska inte bara skära ner kostnader, även om det finns vissa uppenbara synergier.

Vad kan ni tillföra Hemtex från Kid Interiør?
– Vi har en dialog med ledningen i Borås om det. Vi ska se över vad som ger bäst synergier. Kid har vissa sortimentskategorier som Hemtex saknar, det kan vi tillföra. Samtidigt har Hemtex en större andel nätförsäljning och där tror jag att vi kan lära oss något, säger Anders Fjeld.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...