Här är Lidls nya rekordsiffra

Lidl Sverige slog marknaden – igen. Samtidigt fördubblades resultatet. ”Affärsmodellen är framgångsrik”, säger vd Johannes Fieber.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

HUI:s och SCB:s index visar att livsmedelshandelns försäljning ökade med 4,1 procent i löpande priser under Lidl Sveriges förra räkenskapsår  (1 mars 2015-29 februari 2016).

Lidls tillväxt var enligt egna siffror 5,8 procent och därmed nådde bolaget 8,3 miljarder kronor netto.

Resultatet efter finansnetto fördubblades – från 42,9 miljoner kronor till 86,2 miljoner kronor.

– Att erbjuda livsmedel av hög kvalitet till bästa pris är framgångsrikt på den svenska marknaden, säger Johannes Fieber.

Marknadsandelen för Lidl i Sverige uppgår enligt Markets och Icanyheters nya rapport ”Nordic Food Retail” till 3,8 procent vilket kan jämföras med Icas 51,5 procent, Coops 19,4 procent och Axfoods 16,4 procent.

Kommande tre åren har Lidl Sverige fått klartecken från de tyska ägarna att investera tre miljarder kronor i fler butiker, ett tredje lager och ett nytt huvudkontor.

– Butiksexpansionen bidrar till ökad konkurrens och ökade valmöjligheter för konsumenterna.

Samtidigt fortsätter Lidl satsningen på ett svenskt och hållbart sortiment, energieffektivare butiker och mer klimatsmarta transporter.

– Vi vidareutvecklar konceptet för att ge en bättre kundupplevelse och öka miljönyttan, säger Johannes Fieber.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...