Foto: Lasse Fredriksson

Här är kedjorna som förbättrade kundmötet mest: ”Vi har jobbat stenhårt”

Market kan presentera vilka kedjor som förbättrade och försämrade kundmötet mest under 2017. Gina Tricot tog störst kliv uppåt i tabellen. ”Jag är helt överväldigad”, säger Magnus Månsson, vd.
Text: Pontus Nyman
Annons:

Årets Daymaker-index, som med anonyma butiksbesök mätt kundmötet bland 103 kedjor i detaljhandeln visar att Gina Tricot har den största differensökningen med 34 procentenheter. Kedjan har gått från plats 97 till 44 på ett år.

– Det är otrolig roligt att höra eftersom vi har haft ett så tydligt fokus på just kundmötet, säger Magnus Månsson till Market.

Det var i fjol somras som ledningen gjorde slag i saken.

– Vi satte oss ned och konstaterade att vi behövde bli bättre på kundmötet. Sedan dess har vi jobbat stenhårt och målmedvetet. Vi har understrukit vikten av det på varenda möte vi haft.

Störst fokus har lagts på utbildning.

– Det gäller att sätta en strategi för hur man vill ta hand om sina kunder, och sedan träna både butikschefer och personal. Vi har jobbat hårt med att få med alla i arbetet.

För att frigöra mer tid till kundbemötande har de också genomlyst butiksarbetet och plockat bort onödiga tidskrävande moment.

– Det här är verkligen det bästa recept vi kan få på att vi har lyckats. Jag är oerhört stolt.

Hur kommer ni att placeras nästa år?
– Förhoppningsvis ännu bättre. Vi har inte dragit av på takten utan snarare tvärtom. Vi håller just nu på med utbildningar om kundmötet bland alla våra 2 000 anställda.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...