Foto: Gustaf Olsson

Här är Jysks superoffensiv: Vill nå 5000 butiker och inta nya marknader

Inredningskedjan Jysk tänker dubbla antalet butiker världen över. Mål: 5000 blåvita entréer och inbrytningar på flera nya marknader. ”Vi är långt ifrån i mål”, säger Jan Bøgh, ansvarig för Jysk Nordic, till tidningen Fyens.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

När 2018 är förbi har Jysk ungefär 2500 fysiska butiker i runt 50 länder.

Nu planerar inredningsjätten för en dubblering. Vägen dit ska delvis gå via nya marknader.

Nästa år får Chile sin första Jyskbutik. Nyligen öppnades franschisebutiker i Kuwait, Dubai och på Irland.

I en intervju med den danska tidningen Fyens pratar Jan Bøgh, ansvarig för Jysk Nordic, som äger Jyskbutiker i 20 länder, om de fortsatta expansionsplanerna och om relationen mellan de fysiska enheterna och onlineförsäljningen.

– Det är klart att vårt huvudmål är att driva butiker och att vara så nära kunderna som det bara går. Det är så vi byggt upp vår försäljning, säger Jan Bøgh, till tidningen.

Han lägger dock till att kedjan har fungerande hemleveranser och att den som vill även kan beställa varor på nätet och hämta i butik.

Sex procent av Jysks omsättning kommer i dag från e-handeln.

Vi tror mycket på de fysiska butikerna och har inte stängt en enda på grund av den växande e-handeln, säger Jan Bøgh

2017 hade Jysk 138 butiker i Sverige och ungefär 1400 anställda.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...