Foto: Shutterstock

Här är Jysks nätlyft – försäljningen växer kraftigt: ”Vi uppskattas även online”

Jysks e-handel växer snabbt. Det avslutade räkenskapsåret visar en omsättningsökning på 37 procent och en inledning på det nya gör att bolaget räknar med samma positiva utveckling i år.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Jysks räkenskapsår avslutades sista augusti. Nu är siffrorna för onlineaffären klara och visar att antalet besökare på Jysk.se passerade 32 miljoner. Det gav en omsättning som växte med drygt 37 procent jämfört med året innan.

Efter räkenskapsåret 2017/2018 rapporterade Market att onlineförsäljningen fördubblats och stod för 5,5 procent av den totala omsättningen, som var 3,772 miljarder kronor.

Det innebär att onlineförsäljningen det gångna räkenskapsåret, 2018/2019, inbringade runt 284 miljoner kronor för Jysk jämfört med 207 miljoner året innan.

– Det är ett kvitto på att kunderna uppskattar Jysk även online, säger Johan Sjödin, vd för Jysk, i en kommentar från butikskedjan gällande det senaste resultatet för e-handeln.

Han anser att utvecklingen visar att Jysk kommit en bra bit på vägen i sin strategi att ge kunderna en likvärdig upplevelse var de än besöker butikskedjan.

– Jysk har en stark tro på den fysiska butiken och de signaler vi får från kundernas köpbeteende, via Jysk.se, är att de uppskattar butiken oavsett var de befinner sig i köpprocessen. Många använder butiken till att handla i, vissa vill klämma och känna på produkterna innan de bestämmer sig, andra ser butiken som ett utlämningsställe. Gemensamt är att kunderna vill få personlig service av någon som kan produkterna, säger Johan Sjödin.

Jysk uppger att intresset för att köpa online och sedan hämta leveransen i en butik ökar.

Lösningen med att reservera varor via nätet lockar fler och antalet click-and-collect-ordrar har ökat med 19 procent.

Jysk tror på en fortsatt positiv utveckling för e-handeln under innevarande räkenskapsår och pekar på positiva första två månader.

– På Singles day förra veckan mer än fördubblades vår försäljning online jämfört med samma kampanj förra året, säger Johan Sjödin.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...