Här är Ikeas nya matkoncept – efter köttbullen ska tunnbrödet bli världskändis

Ikea har gjort svenska köttbullar kända över hela jordklotet. Nu är det tunnbrödets tur att bli världskändis. ”Det är kärlek direkt”, säger konceptutvecklaren Alexander Magnusson på Ikea Food.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Nu i veckan har Ikea en pop up i Malmö för att testa ett helt nytt snabbmatskoncept. Fram tills på fredag serveras en meny som tar avstamp i en svensk klassiker: Tunnbrödet.

– Vi ville hitta ett bra koncept som funkar nu när Ikea nu expanderar med mindre butiker inne i städer. Nu testar vi att det även funkar i praktiken, säger Alexander Magnusson.

Det han syftar på är de så kallade city centre-butiker som just nu etableras i flera storstäder runt om i världen och där god och enkel mat för människor i farten är en viktig del av konceptet.

Alexander Magnusson, kock och konceptutvecklare på Ikea Food.

Tunnbrödet görs på rågsikt och specialvetemjöl och kryddas med anis, fänkål och korianderfrön och gräddas i portabla pizzaugnar. Och fylls sedan med bland annat kallrökt lax och en krämig äggsallad, eller med vegobullar, mosade gröna ärtor och ärtskott. Det finns även en söt variant med grädde, sylt och färska jordgubbar.

– Men mest populär är den med potatismos, korv och räksallad. För den som inte är bekant med typiskt svenska mattraditioner kan det låta som en något märklig kombination men när man väl smakar blir det kärlek direkt, säger Alexander Magnusson.

Varför just tunnbröd?
– Jag ville hitta något med svensk anknytning och då är tunnbrödet perfekt. Det är en del av den svenska historien, vilket gör att det finns en story som vi kan bygga vidare på. Ute i världen är folk jättenyfikna på allt som är typiskt svenskt.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...