Foto: Lars Welin

Här är finska ekokedjans plan för Sverige: ”Kunderna är mycket medvetna”

Om två år ska Happy Food Store ha fem butiker i stockholmsområdet. Sedan väntar resten av Sverige. ”Marknaden är större än i Finland”, säger Fanny Kallinen hos ägaren Ruohonjuuri.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

I januari 2018 öppnade Happy Food Store sin första butik i Sverige. Den ligger på Sveavägen i Stockholm.

– Första sommaren var lite tuff för oss. Det tog sin tid innan vi lärde känna våra kunder. Genom vår butik på Sveavägen har vi lärt oss massor och det har varit en mycket bra upplevelse för oss, säger Fanny Kallinen, som är specialist på internationella affärer hos Ruohonjuuri, till Market.

Nu är kedjan redo att ta nästa steg på den svenska marknaden. Butik nummer två öppnar i Liljeholmstorget galleria i Stockholm 1 november.

– Vi har lyssnat mycket på våra kunder och vi får ofta önskemål och förslag om var vi borde finnas. Liljeholmen har kommit upp flera gånger och det känns som en bra fortsättning för Happy Food Store.

Resan tar inte slut där. Fanny Kallinen berättar att kedjan inom två år ska ha fem butiker i Stockholmsområdet.

Några konkreta lägen kan hon inte avslöja.

– Vi har önskemål från våra kunder. Nacka, Täby, Medborgarplatsen och ytterligare en butik i city är de förslag som kommit främst.

Hur ser planerna ut efter det? Vill ni växa i resten av Sverige?
– Det är planen. Innan vi öppnade i Sverige så gjorde vi undersökningar av marknaden. I Finland har vi en 38-årig historia som har resulterat i 15 butiker, i Sverige ser vi att marknaden är ännu större. Kunderna i Sverige är också mycket medvetna om ekoprodukter så vi ser att vårt koncept passar bra e, säger Fanny Kallinen.

Happy Food Store ser utrymme för cirka 15 butiker i Sverige.

Men det är inte bara i fysisk fort tillväxten ska ske. Kedjan har också lanserat e-handel på den svenska marknaden.

Den har vuxit kraftigt det senaste året.

– När man jämför oss med de stora konkurrenterna i Sverige så är vi fortfarande väldigt små. Men vi jobbar på och e-handel är en viktig del av företaget, säger Fanny Kallinen.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...