Här är Coops stora poängsuccé – lockar miljontals: ”Överstiger prognoser”

Coops medlemsprogram lockar rekordmånga företag. Och poänganvändandet är större är väntat. ”Vi förbättrar lojaliteten”, säger chefen Karin Friis till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Coop Sverige och konsumentföreningarna ersatte vid halvårsskiftet 2014 den tidigare återbäringen med ett system som ger medlemmarna poäng vid inköp i Coops butiker och hos företag i en mängd branscher som Coop samarbetar med.

Nu har Coop ett 30-tal partner – med allt från rabatter till poänganvändning och poängintjäning.

– Vi har jobbat systematiskt och långsiktigt med att rekrytera företag och att förädla innehållet i medlemsprogrammet. Nu är det en hel del bolag som approcherar oss om samarbete och det är givetvis väldigt glädjande, säger Karin Friis belåtet.

De drygt 3,5 miljoner medlemmarna i Coop kan för närvarande välja bland närmare 150 erbjudanden.

Och bredden bland dessa är betydande.

– Många använder förstås poängen när de handlar på Coop. Resor, upplevelser och media är andra populära branscher.

SAS Eurobonus, SF Bio och Nordic Choice Hotels har hittills i år varit mest uppskattade poängmässigt bland Coops medlemmar.

Cdon, Tallink Silja och Skistars anläggningar ligger också i poängtoppen – liksom årets heta destination Liseberg.

– Familjen är en viktig målgrupp för Coop och vi försöker att täcka hela året med attraktiva upplevelser, säger Karin Friis.

Ungefär 80 procent av årets intjänade poäng tas ut och det är betydligt fler än de första åren.

Karin Friis beskriver det som ”tufft i början”.

– Men nu har medlemmarna kommit över tröskeln och poänganvändandet överstiger våra prognoser.

En förklaring till det ökade poänganvändandet bland Coops medlemmar är införandet av medlemspunkter i alla butiker.

– Där kan medlemmarna enkelt se hur många poäng de har och ta del av aktuella erbjudanden, säger Karin Friis.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...