Här är branschen som driver handelns försäljning: ”Tillväxten på en stabil nivå”

Detaljhandeln drivs till stor del av matbutikerna. Säljökningen var tre procent årets andra månad. ”Stabil tillväxt”, säger Daniel Liljeberg på Svensk Dagligvaruhandel till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Svensk Dagligvaruhandels och HUI:s index för februari visar att omsättningen ökade med tre procent jämfört med motsvarande månad för drygt ett år sedan.

Nivån är högre än för andra delar av detaljhandeln.

– Tillväxten i dagligvaruhandeln ligger på en stabil nivå. Mat är ju något som vi måste ha. Samtidigt är butikerna duktiga på att erbjuda ett sortiment som hushållen efterfrågar, säger Daniel Liljeberg om utfallet årets andra månad.

Måltidslösningar är en kategori som driver försäljningen.

– Flera kedjor ökar utbudet av färdiga rätter.

Så här utvecklades de två försäljningskanalerna i februari:

  • Fysiska butiker: 2,7 procent
  • E-handel: 20,7 procent

Inflationen uppgick enligt SCB:s statistik till närmare tre procent och befolkningsökningen till ungefär en procent.

– Om hänsyn tas till det ligger volymen i stort sett stilla, konstaterar Daniel Liljeberg.

Ackumulerat uppgick försäljningsökningen i februari till 2,9 procent: 2,5 procent i fysiska butiker och 19,5 procent i e-handeln.

Ica och Matrebellerna är de enda som redovisar försäljningsutvecklingen varje månad och båda överträffade index i februari.

Ica-butikernas tillväxt uppgick till 3,3 procent (totalt) och 3,0 procent (jämförbara enheter).

Matrebellernas försäljning steg med 6,9 procent (totalt) respektive 2,0 procent (jämförbara).

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...