Foto: Alexander Mahmoud

Hannah och Amandas skönhetssatsning i konkurs: ”Dränerat kärnaffären”

Hannah Widell och Amanda Schulman omstrukturerar sin bolagsgrupp och ansöker om konkurs för sin skönhetssatsning. ”Dessa felinvesteringar har belastat koncernen som helhet”, säger Karolina Roslund, vd för moderbolaget Perfect Day Media.
Text: Daniel Norman
Annons:

I förra veckan kunde Market berätta att Hannah Widell och Amanda Schulman stänger den fysiska butiken för klädvarumärket Daisy Grace i Sturegallerian i Stockholm.

Klädmärket delade tidigare lokal med systrarnas skönhetssatsning. Nu väljer de att ansöka om konkurs för bolagen kopplade till den. Det meddelar Perfect Day Media i ett pressmeddelande.

– Det var dags att dra ur pluggen. Dessa felinvesteringar har belastat koncernen som helhet under en längre tid, och samtidigt dränerat kärnaffären. Utöver stora förluster har de också inneburit intäktsbortfall i de friska delarna av verksamheten, eftersom vi har spridit oss själva för tunt, säger Karolina Roslund i en kommentar.

2016 och 2017 investerade Hannah Widell och Amanda Schulman i frisörkedjan Corinne & Friends och startade samtidigt ett eget skönhetsvarumärke.

Utmaningarna har varit stora och sedan en tid tillbaka har verksamheten varit under avveckling.

– Nu fokuserar vi på att utveckla kärnaffären. Då behövde vi en gång för alla avsluta dessa felsatsningar, som det knappast har varit någon hemlighet att det har gått dåligt för, säger Karolina Roslund.

Bolagsgruppen omstruktureras och klädmärket Daisy Grace blir ett eget bolag.

– Som entreprenörer har vi gjort mängder av misstag genom åren, men det är bara att konstatera att dessa felsatsningar har varit de som har haft störst negativa konsekvenser. Vi hade gärna önskat att vi hade kunnat backa bandet, men nu är det inte så – och då måste vi göra så här för att kunna gå vidare i stället, säger Hannah Widell.

Hon och Amanda Schulman ska nu lägga all sin kraft på Perfect Day Media. Moderbolaget hade ett tufft år 2018 på grund av systrarnas fokus på felsatsningarna.

Breakit har tidigare berättat att omsättningen sjönk med 40 procent till 41 miljoner kronor och att verksamheten redovisade en förlust på 2,2 miljoner kronor – och då var inte skönhetssatsningen inräknad.

Prognosen för 2019 ser mycket bättre ut, enligt Karolina Roslund.

– När vi investerar tid och kraft i vår kärnaffär märker vi att vi snabbt får goda resultat, säger hon.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...