Handelsprofessorn: ”Utslagning av kedjor och snabbare tillväxt för e-handeln med mat”

Coronakrisen kan skapa ett nytt detaljhandelslandskap. Flera fysiska aktörer kommer att slås ut och e-handeln med mat har goda möjligheter att flytta fram sina positioner. Det menar handelsprofessorn Ulf Johansson, vid Lunds universitet.
Annons:
Text: Michael Sandsjö
Annons:

Det händer stora saker inom detaljhandeln världen över till följd av den pågående coronakrisen.
Hittills har rapporteringen handlat mycket om kedjor och butiker som tvingas stänga temporärt, men att det som nu sker kommer att få konsekvenser på längre sikt är de flesta överens om.

Ulf Johansson, handelsprofessor vid Lunds universitet, siar om snabbare utslagning för ickelönsamma bolag och ökad tillväxt för e-handeln. Framför allt med mat.
– Jag tror absolut att krisen kommer att skynda på digitaliseringen. Och automatiseringen. När vi inte kan röra oss ute i samma utsträckning som tidigare finns det ännu starkare skäl att e-handla, säger Ulf Johansson.
I över 30 år har han följt den svenska detaljhandeln från nära håll. Det branschen nu går igenom är något helt nytt, menar han.
– Nä, vi har inte varit med om något liknande. Och man måste komma ihåg att det handlar om en bransch som hade mängder av problem och utmaningar redan innan krisen accelererade, säger Ulf Johansson.

Är den traditionella fysiska detaljhandeln hotad på riktigt?
– Nej, det tror jag inte. Däremot kommer de som inte varit livskraftiga på slutet att få det extremt tungt nu. De allra flesta har inga superreserver att tala om. Modebranschen, till exempel.

Vad tror du sker ute på handelsföretagen just nu? Står det still, eller finns det någon rörelse framåt?
– Jag tror att 90 procent tar en dag i daget. Framför allt de lite mindre.  Eventuellt sitter det någon på H&M eller Ikea och funderar på hur de ska ta marknadsandelar, men merparten av detaljhandeln försöker nog bara överleva nu.

Samma ämne:
Annons:

Nyheter

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...