Handelns Mäktigaste, plats 21-50: Storaffären gjorde Annelie Sjöstedt till en listraket

I dag presenterar Market Handelns Mäktigaste, plats 21-50. Här har en storallians lyft två personer till nya höjder på listan – Annelie Sjöstedt och Stefan Lebrot.
Annons:
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Handelns Mäktigaste 2019

  • Tidningarna Market och Icanyheter har nominerat 90 kandidater som bedöms ha haft mest makt och påverkan på svensk detaljhandel under det senaste året.
  • Urvalet har gjorts av en jury bestående av fem personer på Markets och Icanyheters redaktioner.
  • Nomineringen har ingen ambition att vara vetenskaplig utan är en bedömning utifrån vad personerna (eller företeelserna) i sina roller åstadkommit under året. Nomineringsjuryn har utgått från kriterierna mediegenomslag, formell makt, informell makt och extraordinära faktorer.
  • Genom en öppen nomineringsprocess på Market.se har ytterligare tio kandidater vaskats fram.
  • Den ursprungliga listan har förändrats över tid. Några namn har bytts ut på grund av jobbyte eller liknande omständigheter vilket gjort att de inte längre är aktuella.

I maj skapades en ny jätte i handeln när Elon och Electragruppen presenterade sitt samarbete. Tillsammans har de ett butiksnät på 500 butiker i Norden.

Electragruppen, med bland andra EM Home och Audio Video under sitt paraply vågade också skrota välkända Audio Video för att profilera om butikerna till Elon Ljud & Bild.

Samtidigt har Elon fått en rejäl ansiktslyftning som påverkat både organisation, varumärke och butiker.

Allt detta gör att Annelie Sjöstedt, vd för Electragruppen, och Stefan Lebrot, vd för Elon, nu tar plats på maktlistans övre halva.

Stefan Lebrot är ny på listan – och han är inte den enda nykomling som tar sig in på plats 21-50.

Bland nytillskotten finns till exempel fenomenet pop up-butiken. De tillfälliga butikerna har blivit det nya svarta i handeln. Var och varannan vecka presenteras en ny pop up-etablering och konceptet lockar både traditionella kedjor och renodlade e-handlare.

Andra nykomlingar är Geir Thomas Fossum, vd på offensiva Beijer Byggmaterial, Johan Andersson, vd på Mellby Gård som nyligen köpte ut Kappahl från börsen, och affischraketen Desenios vd Fredrik Palm.

Här är Handelns Mäktigaste 2019, plats 21-50 (föregående års placering inom parentes):

21. (14) Anders Svensson, vd, Ica Sverige

Doldis för många i detaljhandeln trots positionerna inom Ica Gruppen och Ica Sverige. Arbetar stenhårt och har belönats med tunga förtroendeuppdrag i branschen. Numera också invald i Stadiums styrelse.

22. (-) Pop up-butiken

När hyresnivåerna skjuter i höjden samtidigt som fysisk närvaro och personlig service har blivit huvudingredienser i varumärkesbyggandet har pop up-butikernas närvaro exploderat. Var och varannan retailer använder sig av de tillfälliga lokalerna.

23. (16) Karin Eriksson, vd, XL-Bygg

Maktbalansen i byggjätten förändrades när norska Mestergruppen gick in som huvudägare. Samtidigt har affären gett kedjan större muskler. Nu väntar en kraftfull satsning på expansion och digitalisering. I oktober lanserade kedjan sina första egna märkesvaror.

24. (-) Per Geijer, säkerhetschef, Svensk Handel

Svenska butiker och deras medarbetare drabbas i ännu högre utsträckning av rån, hot och stölder. Många kämpar hårt mot brottsligheten. Per Geijer är en av de absolut främsta i kampen.

25. (45) Eric Lundberg, vd, Kjell & Company

Har gjort Kjell & Company till lite av en fysisk tillväxtraket. Att den svenska marknaden nu har mättats vad gäller fysiska butiker hindrar inte Eric Lundberg från att trycka på tillväxtpedalen och styra mot Norge.

26. (13) Björn Lindblad, vd, Mio

Gjorde ett nytt rekordår och summerar sju tillväxtår i följd – men tvingades också konstatera ett hack i den månatliga tillväxtkurvan. Rustar för framtiden med ett nytt jättelager på 100 000 kvadratmeter, breddar sortimentet och lanserar vid årsskiftet en egen marknadsplats. 

27. (39) Google

Med 55 miljoner sök dagligen börjar de allra flesta konsumenternas köpresor hos sökjätten. Och är du som handlare inte relevant, eller betalar för din position, finns risken att du aldrig når ut till kunderna. Snacka om att äga både kund och retailer.

28. (32) Jarno Vanhatapio, vd, Na-kd

Självförtroende saknas inte hos e-handelskungen. Med flera succéer bakom sig rustar Jarno Vanhatapio nu för världsherravälde med sin senaste skapelse Na-kd. Än så länge pekar siffrorna åt rätt håll och november blev nätjättens första månad med svarta siffror, enligt preliminära uppgifter.

29. (-) Fredrik Palm, vd, Desenio

Fredrik Palm är kanske inget brett affischnamn, men har byggt ett imperium på planschkonst. Med global försäljning, skyhög tillväxt (79 procent) och handelns överlägset bästa rörelsemarginal (28 procent), kliver Fredrik Palm rakt in på plats 29.

30. (18) Rubin Ritter, vd, Zalando

Att den tyska tillväxtmaskinen fortsätter att skaka om den svenska modehandeln råder det knappast något tvivel om. Med sina ständiga innovationer jobbar Zalando hårt för att tillfredsställa kräsna konsumenter. Men kanske har glorian, med stort genomslag och påverkan på andra aktörer delvis försvunnit?

31. (33) Magdalena Gerger, vd, Systembolaget

Systembolaget har en ohotad topplats i detaljhandeln. Magdalena Gerger säkerställer att butiksnätet håller högsta klass. Servicegraden får samtidigt toppbetyg av monopolföretagets kunder.

32. (15) Stefan Palm, vd, Lager 157

Lager 157 utklassar branschen både försäljnings- och lönsamhetsmässigt i Sverige. Nu vill grundaren och vd:n Stefan Palm göra samma succéresa i Norge. En andra butik öppnade nyligen efter intåget i Oslo för nio månader sedan.

33. (-) Stefan Lebrot, vd, Elon

Håller högt tempo. Organisation, varumärke och butiker har förnyats och samarbeten med kedjor i tre nya länder har knutits sedan han tog över. Skakade om hela branschen genom samarbetet med Electragruppen. Det tar honom direkt in på listans övre halva.

34. (10) Karin Lindahl, vd, Indiska

Indiska har varit pressat länge men Karin Lindahl har gjutit nytt mod i kedjan – bland annat genom att vara transparent. Krisen för Indiska är inte över men Karin Lindahls prestation ger eko i detaljhandeln.

35. (37) Filip Ekvall, Sverigechef, H&M

H&M har tagit revansch och en förklaring är Sverige. Filip Ekvall leder ett innovativt och nyfiket H&M. Nya funktioner och upplevelser gör att modejätten växer och tar marknadsandelar.

36. (68) Annelie Sjöstedt, vd, Electragruppen

Initierar man ett av de största samarbetena i handeln, där Audio Video och Elon gör gemensam sak, tar man förstås hissen uppåt på denna listan. Att det också resulterade i att Audio Video som varumärke gick i graven gör att modighetsbarometern är i topp.

37. (42) Elisabeth Peregi, vd, Kappahl

Värvades från Lindex till konkurrenten Kappahl. Har sedan utköpet från börsen fått styrelsens fulla förtroende och kommer, utan kurs-hets, kunna fokusera än tydligare på långsiktig hållbarhet. Under hösten har det kommit positivare tongångar kring bolagets utveckling.

38. (22) Klas Balkow, vd och koncernchef, Axfood

Axfood har de senaste åren överglänst marknadsledande Ica. Framför allt Willys imponerar med hög tillväxttakt. Axfoods bredd understryks av att Hemköps och Tempos handlare också har fina tillväxttal.

39. (41) Maria Edsman, vd, Akademibokhandeln

Att som fysisk aktör i en e-handelstung bransch både öka försäljning och förbättra resultat inger respekt. Men så har Maria Edsman också accelererat bolagets digitala omställning.

40. (19) Marcus Wibergh, vd, Intersport

Trots ett ras ligger Marcus Wibergh högst bland sport-företrädarna på årets lista. Men ska han hålla fast vid den positionen gäller det att han kryssar rätt i bolagets fortsatta förändringsresa, där kundmötet och digital tillväxt är prioriterat.

41. (-) Geir Thomas Fossum, vd, Beijer Byggmaterial

Byggjätten har gått på offensiven det senaste året. Ett tiotal nya varuhus har förvärvats. Det i kombination med organisk tillväxt har enligt kedjan gett en omsättningsökning på 30 procent – och en 41:a plats på listan.

42. (54) Johan Ryding, vd, Sportamore

Med tyngre investeringar och interna processer under början av året har Johan Ryding sett till att Sportamore är rustade för framtiden. För att öka tillväxttakten ytterligare siktar Sportamore på bred europeisk expansion med start i Frankrike.

43. (26) Karl Eklöf, vd, Stadium Group

Stadium fortsätter visserligen att leverera i en pressad bransch och det tydliga dragloket Stadium Outlet har dessutom lanserats utanför Sveriges gränser. Men farten fanns där sedan tidigare och under 2019 har Karl Eklöfs tåg mest tuffat på utan att utåt sett ha skruvat så mycket på verksamheten.

44. (65) Lotta Lyrå, vd, Clas Ohlson

Har plockat fram den stora borsten för att städa i både intern organisation, butiksnät och utbud. Har beslutat att stänga de olönsamma verksamheterna i Tyskland och Storbritannien och lett in Clas Ohlson på en tjänstefieringsresa med ökat serviceutbud.

45. (-) Johan Andersson, vd, Mellby Gård

Johan Andersson stärkte sin och familjeägda Mellby Gårds position i detaljhandeln efter köpet av Kappahl. Kedjan är nu ett dotterbolag till koncernen som redan har Dea Axelsson och Flash i portföljen.

46. (30) Prisjakt

I takt med e-handelns tillväxt blir pristransparens allt viktigare. Prisjakt är navet i kundernas letande efter bästa pris och en verifikation att produkten lever upp till förväntningarna.

47. (58) Roland Olsson, vd, Synoptik

Roland Olsson har gjort Synoptik till en av detaljhandelns mest lönsamma kedjor. Bolaget växer dessutom mer än optikbranschen i stort. Framgången beror på fortsatt satsning på fysiska butiker och kundmötet.

48. (-) Ronnie Wångdahl, vd, Coop Väst

Ronnie Wångdahl är en tungviktare i dagligvaruhandeln – särskilt vid norska gränsen. Coop Västs bolag Grensemat dominerar försäljningen i Strömstad. Samtidigt växer Coop Väst på andra platser och har 69 butiker.

49. (70) Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör, Ica Gruppen

Ica Gruppen positionerar sig numera starkt inom hållbarhet. Beviset är bland annat flera uppmärksammade utmärkelser. Kerstin Lindvall minskar inte bara miljöpåverkan utan lyfter även koncernens image.

50. (-) Johan Ljung, tillförordnad vd, XXL Sverige

När det har stormat med vinstvarning, vd-byte och krisrubriker har Johan Ljung stått för stabilitet och trygghet och navigerat bolaget när allt annat skakat. Kommer dock få en mer tillbakaskjuten roll när Anders Lindblom kliver in som vd i mars 2020.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...