Handelns Mäktigaste – hela listan: Lågpriskungen klättrar till toppen

Lågpris är hett. Lågprisraketen Dollarstore är stekhet och fortsätter att göra stora avtryck i svensk detaljhandel. Förra året klev vd Bent Holm rakt in på en elfte plats, i år är han Handelns Mäktigaste.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Handelns Mäktigaste 2019

  • Tidningarna Market och Icanyheter har nominerat 90 kandidater som bedöms ha haft mest makt och påverkan på svensk detaljhandel under det senaste året.
  • Urvalet har gjorts av en jury bestående av fem personer på Markets och Icanyheters redaktioner.
  • Nomineringen har ingen ambition att vara vetenskaplig utan är en bedömning utifrån vad personerna (eller företeelserna) i sina roller åstadkommit under året. Nomineringsjuryn har utgått från kriterierna mediegenomslag, formell makt, informell makt och extraordinära faktorer.
  • Genom en öppen nomineringsprocess på Market.se har ytterligare tio kandidater vaskats fram.
  • Den ursprungliga listan har förändrats över tid. Några namn har bytts ut på grund av jobbyte eller liknande omständigheter vilket gjort att de inte längre är aktuella.

Engagemanget för Handels Mäktigaste har varit stort även i år. Över 7 000 röster kom in samtidigt som många nominerade kandidater som de ville se på listan.

– Det visar att tävlingen berör. Vi märker ett stort intresse i branschen och en stor nyfikenhet på vem som toppar listan i år, säger redaktionschef Pontus Edman.

Detaljhandeln är en dynamisk bransch där det händer mycket. Det avspeglar sig på årets lista. Tidigare favoriter kan snabbt falla, fjolårsvinnaren Jeff Bezos återfinns i år på plats 81, medan nykomlingar som Lifvs vd Bea Garcia nästan tar sig ända upp till toppen. Kedjans obemannade butiker reformerar dagligvaruhandeln och nu hakar de etablerade kedjorna på.

Bent Holm var nykomling på listan förra året och klev rakt in på en elfte plats. I år klättrar han alltså ända upp till toppen.

– Det visar på lågprishandelns starka position i svensk retail. Tidigare har många skrattat åt lågpris men det gör de inte längre. Lågpris är inte fult längre. Konsumenten kan både handla märkeskläder på NK och schampo hos Dollarstore, säger Pontus Edman.

Att lågpristrenden är stark syns också på listan i övrigt.

Här är Handelns Mäktigaste 2019, hela listan (föregående års placering inom parentes):

1. (11) Bent Holm, vd, Dollarstore

Med handelns i särklass högsta expansionstakt styr Bent Holm ett av branschens frejdigaste bolag. Under den danske lågpriskungens ledning har butiksbeståndet gått från 63 till att passera 100 för någon vecka sedan. Den 30-procentiga tillväxten skedde dessutom med kraftigt ökad lönsamhet.

2. (21) Christian Wijkström, vd, Coop Butiker och Stormarknader

Coop Butiker och Stormarknader slog i somras till med en av branschens största affärer någonsin – köpet av Netto och dess 163 butiker i Sverige. Regissören var Christian Wijkström som under stort hemlighetsmakeri lyckades genomföra transaktionen  och expandera butiksnätet från cirka 240 till 400 butiker. Affären var en triumf för Christian Wijkström och ett styrkebesked av Coop som länge varit på defensiven.

3. (2) Kunden

Kunden har alltid haft betydande makt i bland annat detaljhandeln men tack vare digitala plattformar och e-handel har styrkeförhållandet ändrats de senaste åren. Välinformerade kunder är vardag och det går inte längre att dölja eventuella fel, brister eller andra tillkortakommanden. Om kunden inte är nöjd med favoritbutikens varor, tjänster, pris eller service finns alternativen numera ofta bara ett snabbt klick bort.

4. (3) Karl-Johan Persson, vd och koncernchef, H&M

Karl-Johan Persson har navigerat familjeföretaget H&M genom sin största omställning någonsin. Nu börjar åtgärderna ge resultat vilket syns i siffrorna. Medan analytikerna skällt har H&M-bossens fokus varit att leverera resultat på längre sikt. Fast fashion-jätten har också tagit en stark position inom hållbarhetsfrågorna.

5. (8) Hållbarhetstrenden

Alla i detaljhandeln måste i dag förhålla sig till miljö- och hållbarhetsfrågorna. Med Greta Thunberg som draglok har trenden gått från stark till dominerande i samhällsdebatten. Hållbarhetsfrågorna blir också viktigare för konsumenterna. Attitydförändringen är påtaglig och allt fler förändrar också sitt konsumtionsbeteende. Och handeln är inte sen att hänga på med nyskapande hållbarhetsinitiativ i långa rader.

6. (4) Johan Augustsson, Sverigechef, Lidl

Lidl levererar år efter år en tillväxttakt som ingen av de stora konkurrenterna kommer i närheten av. Johan Augustsson har accelererat etableringstakten och under 2020 kommer Lidl att finnas på 200 platser.

7. (20) Thomas Evertsson, vd, Willys

Thomas Evertsson är dirigenten som ständigt lyfter Willys och därmed ägaren Axfood till nya nivåer. Kedjans framgång beror på ett modernt butiksnät, bredare sortiment, vass drift och expansiv e-handel.

8. (5) Niclas Eriksson, vd, Elgiganten

2017 års vinnare tappar på Mäktigaste-listan men inte nödvändigtvis för att han själv eller företaget förlorar fart. Med en tillväxt på 7,2 procent 2018, där bolaget ökade försäljningen i alla kanaler, drog den överlägsna marknadsettan ifrån konkurrenterna ytterligare. Kan det nya butikskonceptet göra att Giganten växer sig ännu starkare?

9. (-) Bea Garcia, vd, Lifvs

Obemannade butiker ser ut att bli den nya starka trenden i dagligvaruhandeln. Bea Garcia och Lifvs går i täten och siktar på att ha flera hundra butiker. Om planerna realiseras kan det skaka om branschen.

10. (49) Gustaf Öhrn, vd, Åhléns

Får den 120 år gamla varuhuskedjan att kännas pånyttfödd. Nya projekt avlöser varandra. Ny marknadsplats, köp av Designtorget, nystartad kosmetikkedja, fortsatt outletsatsning och shop in shop-lösningar är bara några av greppen som Gustaf Öhrn testar för att få Åhléns att blomstra igen.

11. (7) Per Strömberg, vd och koncernchef, Ica Gruppen

Per Strömberg är garanten för att Ica Gruppen ständigt förnyas och utvecklas. Många projekt, investeringar och högre grad av digitalisering ska säkerställa den ledande positionen i detaljhandeln.

12. (6) Pär Svärdson, vd, Apotea

Superentreprenören utsågs till Handelns mäktigaste 2016. Sedan dess har Apoteas försäljning nästan trefaldigats. Marknadsandelen ökar hela tiden och den tredje miljarden i försäljning kommer allt närmare.

13. (27) Susanne Ehnbåge, vd, Lindex

Sedan Susanne Ehnbåge tog över rodret har tongångarna kring Lindex varit betydligt positivare. E-handeln har fått mer kärlek och expanderar. Nu vill finska ägaren Stockmann casha in genom att sälja bolaget.

14. (9) Göran Westerberg, vd, Rusta

Med kraftig butiksexpansion, nischad e-handel och rusande tillväxt befäster lågpriskedjan sin redan starka position på marknaden. Ja, Göran Westerberg har rustat bolaget väl för framtiden där en stundande lågkonjunktur kan bli en fullträff när allt fler konsumenter jagar låga priser.

15. (17) Håkan Lundstedt, vd, Synsam

Under Håkan Lundstedts ledning har Synsam vänt en negativ utveckling. Nu pekar kurvan uppåt. Men den nordiska marknadsledaren slår sig inte till ro för det utan utvecklar ständigt sitt erbjudande. Samtidigt ryktas det om en börsnotering.

16. (24) Boris Lennerhov, tf vd, Gekås

I en digital era står sig landets i särklass största fysiska butik starkt. Boris Lennerhov, för allmänheten handelns kanske mest kända vd, har verkligen fått fart på kommersen och levererar både försäljnings- och besöksrekord. Mr Ullared känns fortfarande innovativ och på tå och har under året satsat på en egen variant av e-handel.

17. (12) Mobilen

De smarta telefonerna har ändrat konsumenternas beteende och sätt att konsumera. När fler transaktioner sker genom den handburna datorn har mobilanpassade lösningar blivit en hygienfaktor för varenda onlinebutik. Ja, mobile first har aldrig varit så aktuellt som nu, samtidigt skickar Årets julklapp (mobillådan) en tydlig indikation om att befolkningen inte vill leva hela sitt liv genom en några tum stor skärm.

18. (29) Joachim Frykberg, vd, Jula

Med kraftigt lyft, både vad gäller tillväxt och lönsamhet, lyfter lågpriskedjans vd även på denna listan. Joachim Frykberg har vågat staka ut en egen väg, olikt någon annan i branschen vilket bevisligen har gett effekt. Fler etableringar är att vänta samtidigt som bolaget fått fart på försäljningen online.

19. (-) Johan Sjödin, vd, Jysk

Den snabbväxande heminredningskedjan går från klarhet till klarhet. Etablerar och uppgraderar butiker i ett högt tempo med bibehållen lönsamhet. Får många positiva rubriker för kedjans personalpolitik.

20. (-) Lena Herder, Sverigechef, Ikea

Leder heminredningsjättens största omställningsarbete någonsin. Rustar för framtiden med digitala upplevelser, stärkt hållbarhetsarbete och kundfokus – och ökar samtidigt försäljningen med en miljard kronor.

21. (14) Anders Svensson, vd, Ica Sverige

Doldis för många i detaljhandeln trots positionerna inom Ica Gruppen och Ica Sverige. Arbetar stenhårt och har belönats med tunga förtroendeuppdrag i branschen. Numera också invald i Stadiums styrelse.

22. (-) Pop up-butiken

När hyresnivåerna skjuter i höjden samtidigt som fysisk närvaro och personlig service har blivit huvudingredienser i varumärkesbyggandet har pop up-butikernas närvaro exploderat. Var och varannan retailer använder sig av de tillfälliga lokalerna.

23. Karin Eriksson, vd, XL-Bygg

Maktbalansen i byggjätten förändrades när norska Mestergruppen gick in som huvudägare. Samtidigt har affären gett kedjan större muskler. Nu väntar en kraftfull satsning på expansion och digitalisering. I oktober lanserade kedjan sina första egna märkesvaror.

24. (-) Per Geijer, säkerhetschef, Svensk Handel

Svenska butiker och deras medarbetare drabbas i ännu högre utsträckning av rån, hot och stölder. Många kämpar hårt mot brottsligheten. Per Geijer är en av de absolut främsta i kampen.

25. (45) Eric Lundberg, vd, Kjell & Company

Har gjort Kjell & Company till lite av en fysisk tillväxtraket. Att den svenska marknaden nu har mättats vad gäller fysiska butiker hindrar inte Eric Lundberg från att trycka på tillväxtpedalen och styra mot Norge.

26. (13) Björn Lindblad, vd, Mio

Gjorde ett nytt rekordår och summerar sju tillväxtår i följd – men tvingades också konstatera ett hack i den månatliga tillväxtkurvan. Rustar för framtiden med ett nytt jättelager på 100 000 kvadratmeter, breddar sortimentet och lanserar vid årsskiftet en egen marknadsplats.

27. (39) Google

Med 55 miljoner sök dagligen börjar de allra flesta konsumenternas köpresor hos sökjätten. Och är du som handlare inte relevant, eller betalar för din position, finns risken att du aldrig når ut till kunderna. Snacka om att äga både kund och retailer.

28. (32) Jarno Vanhatapio, vd, Na-kd

Självförtroende saknas inte hos e-handelskungen. Med flera succéer bakom sig rustar Jarno Vanhatapio nu för världsherravälde med sin senaste skapelse Na-kd. Än så länge pekar siffrorna åt rätt håll och november blev nätjättens första månad med svarta siffror, enligt preliminära uppgifter.

29. (-) Fredrik Palm, vd, Desenio

Fredrik Palm är kanske inget brett affischnamn, men har byggt ett imperium på planschkonst. Med global försäljning, skyhög tillväxt (79 procent) och handelns överlägset bästa rörelsemarginal (28 procent), kliver Fredrik Palm rakt in på plats 29.

30. (18) Rubin Ritter, vd, Zalando

Att den tyska tillväxtmaskinen fortsätter att skaka om den svenska modehandeln råder det knappast något tvivel om. Med sina ständiga innovationer jobbar Zalando hårt för att tillfredsställa kräsna konsumenter. Men kanske har glorian, med stort genomslag och påverkan på andra aktörer delvis försvunnit?

31. (33) Magdalena Gerger, vd, Systembolaget

Systembolaget har en ohotad topplats i detaljhandeln. Magdalena Gerger säkerställer att butiksnätet håller högsta klass. Servicegraden får samtidigt toppbetyg av monopolföretagets kunder.

32. (15) Stefan Palm, vd, Lager 157

Lager 157 utklassar branschen både försäljnings- och lönsamhetsmässigt i Sverige. Nu vill grundaren och vd:n Stefan Palm göra samma succéresa i Norge. En andra butik öppnade nyligen efter intåget i Oslo för nio månader sedan.

33. (-) Stefan Lebrot, vd, Elon

Håller högt tempo. Organisation, varumärke och butiker har förnyats och samarbeten med kedjor i tre nya länder har knutits sedan han tog över. Skakade om hela branschen genom samarbetet med Electra Gruppen. Det tar honom direkt in på listans övre halva.

34. (10) Karin Lindahl, vd, Indiska

Indiska har varit pressat länge men Karin Lindahl har gjutit nytt mod i kedjan – bland annat genom att vara transparent. Krisen för Indiska är inte över men Karin Lindahls prestation ger eko i detaljhandeln.

35. (37) Filip Ekvall, Sverigechef, H&M

H&M har tagit revansch och en förklaring är Sverige. Filip Ekvall leder ett innovativt och nyfiket H&M. Nya funktioner och upplevelser gör att modejätten växer och tar marknadsandelar.

36. (68) Annelie Sjöstedt, vd, Electragruppen

Initierar man ett av de största samarbetena i handeln, där Audio Video och Elon gör gemensam sak, tar man förstås hissen uppåt på denna listan. Att det också resulterade i att Audio Video som varumärke gick i graven gör att modighetsbarometern är i topp.

37. (42) Elisabeth Peregi, vd, Kappahl

Värvades från Lindex till konkurrenten Kappahl. Har sedan utköpet från börsen fått styrelsens fulla förtroende och kommer, utan kurs-hets, kunna fokusera än tydligare på långsiktig hållbarhet. Under hösten har det kommit positivare tongångar kring bolagets utveckling.

38. (22) Klas Balkow, vd och koncernchef, Axfood

Axfood har de senaste åren överglänst marknadsledande Ica. Framför allt Willys imponerar med hög tillväxttakt. Axfoods bredd understryks av att Hemköps och Tempos handlare också har fina tillväxttal.

39. (41) Maria Edsman, vd, Akademibokhandeln

Att som fysisk aktör i en e-handelstung bransch både öka försäljning och förbättra resultat inger respekt. Men så har Maria Edsman också accelererat bolagets digitala omställning.

40. (19) Marcus Wibergh, vd, Intersport

Trots ett ras ligger Marcus Wibergh högst bland sport-företrädarna på årets lista. Men ska han hålla fast vid den positionen gäller det att han kryssar rätt i bolagets fortsatta förändringsresa, där kundmötet och digital tillväxt är prioriterat.

41. (-) Geir Thomas Fossum, vd, Beijer Byggmaterial

Byggjätten har gått på offensiven det senaste året. Ett tiotal nya varuhus har förvärvats. Det i kombination med organisk tillväxt har enligt kedjan gett en omsättningsökning på 30 procent – och en 41:a plats på listan.

42. (54) Johan Ryding, vd, Sportamore

Med tyngre investeringar och interna processer under början av året har Johan Ryding sett till att Sportamore är rustade för framtiden. För att öka tillväxttakten ytterligare siktar Sportamore på bred europeisk expansion med start i Frankrike.

43. (26) Karl Eklöf, vd, Stadium Group

Stadium fortsätter visserligen att leverera i en pressad bransch och det tydliga dragloket Stadium Outlet har dessutom lanserats utanför Sveriges gränser. Men farten fanns där sedan tidigare och under 2019 har Karl Eklöfs tåg mest tuffat på utan att utåt sett ha skruvat så mycket på verksamheten.

44. (65) Lotta Lyrå, vd, Clas Ohlson

Har plockat fram den stora borsten för att städa i både intern organisation, butiksnät och utbud. Har beslutat att stänga de olönsamma verksamheterna i Tyskland och Storbritannien och lett in Clas Ohlson på en tjänstefieringsresa med ökat serviceutbud. 

45. (-) Johan Andersson, vd, Mellby Gård

Johan Andersson stärkte sin och familjeägda Mellby Gårds position i detaljhandeln efter köpet av Kappahl. Kedjan är nu ett dotterbolag till koncernen som redan har Dea Axelsson och Flash i portföljen.

46. (30) Prisjakt

I takt med e-handelns tillväxt blir pristransparens allt viktigare. Prisjakt är navet i kundernas letande efter bästa pris och en verifikation att produkten lever upp till förväntningarna.

47. (58) Roland Olsson, vd, Synoptik

Roland Olsson har gjort Synoptik till ett av detaljhandelns mest lönsamma bolag. Kedjan växer dessutom mer än optikbranschen i stort. Framgången beror på fortsatt satsning på fysiska butiker och kundmötet.

48. (-) Ronnie Wångdahl, vd, Coop Väst

Ronnie Wångdahl är en tungviktare i dagligvaruhandeln – särskilt vid norska gränsen. Coop Västs bolag Grensemat dominerar försäljningen i Strömstad. Samtidigt växer Coop Väst på andra platser och har 69 butiker.

49. (70) Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör, Ica Gruppen

Ica Gruppen positionerar sig numera starkt inom hållbarhet. Beviset är bland annat flera uppmärksammade utmärkelser. Kerstin Lindvall minskar inte bara miljöpåverkan utan lyfter även koncernens image.

50. (-) Johan Ljung, tillförordnad vd, XXL Sverige

När det har stormat med vinstvarning, vd-byte och krisrubriker har Johan Ljung stått för stabilitet och trygghet och navigerat bolaget när allt annat skakat. Kommer dock få en mer tillbakaskjuten roll när Anders Lindblom kliver in som vd i mars 2020.

51. (52) Lars-Åke Tollemark, vd, Unibail-Rodamco-Westfield i Norden

52. (82) Bianca Ingrosso, delägare Caia Cosmetics och influencer

53. (74) Joachim Lindström, vd, Ideal of Sweden

54. (64) Richard Lyko, vd, Lyko

55. (-) Morgan Olsson, Sverigechef, Dressmann

56. (38) Abed Al-Saffar, vd, Ur & Penn

57. (48) Lina Söderqvist, vd, Brothers

58. (-) Freddy Sobin, vd, Kicks

59. (-) Charlotte Nordén, vd, Cellbes

60. (-) Susanne Holmström, vd, Netonnet

61. (25) Mia Brunell-Livfors, vd och koncernchef, Axel Johnson

62. (-) Pernilla Nissler, vd, Blocket

63. (-) Jan Nyberg, Sverigechef, Normal

64. (-) Baldvin Georgsson, vd, Lekia

65. (-) Claes Meldgaard, vd, Nilson Group

66. (59)  Jonas Arnberg, vd, HUI Research

67. (-) Caroline Andermatt, vd, Myrorna

68. (46) Sebastian Siemiatkowski, vd, Klarna

69. (53) Marcus Tagesson, vd, Babyshop

70. (60) Susanna Gideonsson, ordförande, Handels

71. (67) Karin Johansson, vd, Svensk Handel 

72. (75) Ole Sauar, vd, Jollyroom 

73. (-) Annemarie Gardshol, koncernchef, Postnord

74. (80) Magnus Johansson, vd, Coop Sverige 

75. (71) Mattias Ankarberg, vd, Byggmax Group

76. (-) Henrik Hoffman, vd, Naturkompaniet

77. (31) Mats Hedenström, näringspolitisk chef, Svensk Handel 

78. (72) Anders Torell, vd, Kronans Apotek

79. (77)  Nanna Hedlund, vd, Polarn o Pyret

80. (-) Ann Carlsson, vd, Apoteket

81. (1) Jeff Bezos, vd, Amazon

82. (83) Kenneth Bengtsson, styrelseproffs 

83. (35) Instagram 

84. (84) Per Ljungberg, vd, Svensk Digitalhandel

85. (63) Catrin Folkesson, affärsområdeschef online, Coop Sverige

86. (73) Annica Forsgren Kjellman, medgrundare, Skincity

87. (85) Marina Davarinou, vd, Ellos

88. (87) Hermann Haraldsson, vd, Boozt

89. (89) Daniel Mühlbach, vd, Footway 

90. (91) Magnus Pettersson, vd, Royal Design

91. (-) Claes Göran Sylvén, Ica-handlare, styrelseproffs

92. (43) Anders Wennerberg, vd, City Gross

93. (-) Daniel Forss, affärsområdschef, City Gross 

94. (92) Peter Blomquist, vd, Scorett

95. (88) Johan Saxne, marknadschef, Bauhaus

96. (-) Joanna Hummel, vd, Afound

97. (-) Karin Brynell, vd, Svensk Dagligvaruhandel

98. (57) Christina Ericsson, e-handelschef, Apotek Hjärtat

99. (98) Filip Tysander, grundare, Daniel Wellington

100. (-) Fredrik Johanson, kommersiell chef, ÖoB

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...