Handelns Mäktigaste 2017: En gigant som växer sig allt större

Handelns Mäktigaste 2017, Niclas Eriksson, sitter kvar på sin post som vd för Elgiganten – och håller fortsatt hög tillväxttakt. ”Utmaningen är att våga vara relevant, att vara på rätt ställe och kunna följa konsumenterna i dagens snabba rörelsemönster”, säger han.
Annons:
Text: Barbara Taltavull
Annons:

2020 blev året då coronaviruset dikterade villkoren och alla planer fick ritas om.
Det gäller även Markets och Dagligvarunytts årliga utmärkelse Handelns Mäktigaste. Priset är uppskattat i branschen och omröstningen engagerar många läsare –  varje år kommer det in tusentals röster.
Den här gången var det överflödigt med en omröstning. Det finns bara en tänkbar ”vinnare”: Coronaviruset –  covid-19. Pandemin har påverkat allt under 2020, både i detaljhandeln och i samhället i stort. Vissa i branschen har fått kämpa för att klara anstormningen av nya kunder på ett säkert sätt. Andra har kämpat för att överleva när kundströmmarna plötsligt har upphört –  och många har tvingats ge upp.
För 2020 tilldelar vi – motvilligt –  titeln Handelns Mäktigaste till coronaviruset. I stället för den sedvanliga nedräkningen av topplistan bjuder vi på en artikelserie om tidigare års vinnare.
Nästa artikel publiceras i morgon fredag och handlar om Pär Svärdson, vd på Apotea – Handelns Mäktigaste 2016.

Tidigare delar

År 2017 gick utmärkelsen Handelns Mäktigaste till Elgigantens vd Niclas Eriksson. Sedan dess har branschen bolaget verkar i utvecklats enormt på flera plan.

– E-handeln har tagit gigantiska steg, framför allt i år, och det har blivit ökat fokus på att sätta kunden i första rummet. Individualismen har ökat, behoven skiljer sig åt och vi har gått från masskommunikation till personaliserad kommunikation, konstaterar han.

I linje med det har Elgiganten utökat sitt erbjudande, fortsatt att bygga ut sitt butiksnätverk och utökat sortimentet. De har fortsatt rulla ut kökserbjudandet, lanserat gamingavdelningar samt utökat tjänstefloran för att hjälpa kunderna före och efter köp, inte bara på plats i butik utan även i hemmet.

Antalet produkter har samtidigt ökat massivt.

– Då hade vi 7 000 produkter, nu har vi långt över 100 000 för att möta olikheter i behov, design och kunskap. Till nästa jul tror jag vi är uppe i 200 000. Jag ser nya produktområden inom gaming, digitala hem och reservdelar för att förlänga livet på dagens produkter.

År 2018 var antalet produkter uppe i 20 000 och förra året i 80 000.

För att möta kraven på en utökad logistik har centrallagret byggts ut rejält, detta möjliggör fem miljoner leveranser per år.

– Etableringstakten är åtta till tio enheter per år och antalet anställda har ökat till 3 500. Vi ser stark tillväxt i alla kanaler och produktsegment såväl för hem, arbetsplatser och gaming. Vi har satsat mycket på B2B, vilket burit mycket frukt. I dag har vi business centers på 35 platser och gör även besök i företagsmiljö, framhåller Niclas Eriksson.

Vd som splitsar tampar

Namn: Niclas Eriksson.
Ålder: 47 år.
Familj: Fru och tre barn.
Bostad: Villa i södra Stockholm.
Utbildning: Gymnasieingenjör.
Karriär: 33 års erfarenhet i retail och nu vd på Elgiganten.
Fritidsintressen: Sporta och segling.
På nattduksbordet: Airpods.
Dold talang: Kan splitsa tampar.

Framöver räknar han med att utvecklingen går än snabbare. Tjänsteutbudet ska utvecklas ytterligare, det ska bli ännu enklare att handla och få hjälp med underhåll och uppgradering.

Topp tio: Handelns Mäktigaste 2017

1.(4) Niclas Eriksson, vd, Elgiganten
2.(2) Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef, Axel Johnson
3.(33) Håkan Svedman, vd, Ikea Sverige
4.(1) Pär Svärdson, vd, Apotea
5.(6) Per Strömberg, vd, Ica Gruppen
6.(13) Klas Balkow, vd, Axfood
7.(-) Kenneth Melchior, Nordenchef, Zalando
8.(32) Karl Eklöf, vd, Stadium
9. (9) Susanne Ehnbåge, vd, Netonnet
10. (-) Kunden

I korten ligger en uppgradering av de stora butikerna och att försiktigt fortsätta rulla ut främst små butiker närmare kunderna. Planen är fem nya enheter per år, men det kan svänga fort.

– Med tanke på corona får vi se lite hur det blir den närmaste tiden. Vi har lanserat fem nya butiker och varuhus under corona och hoppas läget i samhället förbättras snart.

Elgiganten jobbar i dag också mycket med hållbarhet: återvinningsbara mattor, energisnåla lampor och att ta emot uttjänta produkter såsom lampor och batterier oavsett var de köpts. Därtill erbjuder de kunderna möjlighet att sälja datorer eller att få hjälp att återställa gamla persondatorer så att de själva kan sälja dem.

– Men det viktigaste vi gör när det gäller hållbarhet är nog att vi stöttar Barncancerfondens gamingsatsning Stream of Hope och Läxhjälpens digitaliseringsprojekt.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...