Handelns Mäktigaste 2016: Svärdson ska bli både störst och hållbarast

Apotea ska bli störst och hållbarast. Nu ska alla medarbetare med på resan. ”Logistiken är en utmaning men vi ska gå i bräschen för fossilfria leveranser”, säger vd Pär Svärdson.
Annons:
Text: Barbara Taltavull
Annons:

2020 blev året då coronaviruset dikterade villkoren och alla planer fick ritas om.
Det gäller även Markets och Dagligvarunytts årliga utmärkelse Handelns Mäktigaste. Priset är uppskattat i branschen och omröstningen engagerar många läsare –  varje år kommer det in tusentals röster.
Den här gången är det överflödigt med en omröstning. Det finns bara en tänkbar ”vinnare”: Coronaviruset –  covid-19. Pandemin har påverkat allt under 2020, både i detaljhandeln och i samhället i stort. Vissa i branschen har fått kämpa för att klara anstormningen av nya kunder på ett säkert sätt. Andra har kämpat för att överleva när kundströmmarna plötsligt har upphört –  och många har tvingats ge upp.
För 2020 tilldelar vi – motvilligt –  titeln Handelns Mäktigaste till coronaviruset. I stället för den sedvanliga nedräkningen av topplistan bjuder vi på en artikelserie om tidigare års vinnare.
Nästa artikel publiceras på måndag och handlar om Pär Strömberg, vd på Ica Gruppen – Handelns Mäktigaste 2015.

Tidigare delar

År 2016 utnämndes Apoteas vd Pär Svärdson till Handelns Mäktigaste. Tillväxten har tagit stormkliv och målet är högt ställt, men resan har inte varit smärtfri, särskilt inte i år.

– Att växa så mycket mer än planerat är inte nödvändigtvis bra. Nu måste vi snabbt få till leveranserna, vända båten och hämta upp de medarbetare som är kvar på land, säger han.

– Vi hade nog mått bättre om vi vuxit med 30 procent och inte 50 procent eller om vi planerat för 50 procent.

Apotea fortsätter att få 10 000-20 000 nya kunder i veckan, konstaterar han.

– Jag tror det beror på att vi fått till något som kunderna gillar, det vill säga snabba leveranser och låga priser. Jag tror också att apoteksvaror är väldigt eftertraktat att köpa på nätet.

Med tanke på tillväxten är växtvärken inte konstig.

– Vi har ägnat 100 procent av tiden till att bygga ut verksamheten sedan 2016. Då var vi i ett halvfullt hus på 5 000 kvadratmeter. Snart fyller vi ett hus på 38 000 kvadratmeter. Vi skickar extremt mycket paket och har extremt hög tillväxt. Mycket högre än någonsin under min tid på Adlibris. Men fokuset är detsamma, att ge kunderna det de vill ha. Vi har vunnit på att fokusera på leveranserna och inte på säljet som andra näthandlare. Det ska vi fortsätta med.

En annan stor fördel är, enligt Pär Svärdson, valet att ha flera fraktsätt, för att erbjuda det bästa där kunderna bor, vilket samtidigt gör det mer komplext. Förhoppningen är att alla ska tycka att det är bra och inte bara halvbra.

Ambitionen är att bli det största och mest hållbara apoteket.

– Svenskarna kommer aldrig gå tillbaka till hur de handlade tidigare, slår han fast.   

Målsättningen att bli störst är kaxig.

Längtar till havet

Namn: Pär Svärdson.
Ålder: 51 år.
Familj: Fru och två barn.
Bostad: Villa på Lidingö.
Utbildning: Civilingenjör och civilekonom.
Karriär: Började sin karriär på Accenture, grundade Adlibris 1997 och lanserade Apotea 2011.
Fritidsintressen: Segling, umgås med familjen.
På nattduksbordet: Barack Obamas biografi.
Dold talang: Storskalig matlagning.

– Vi kommer slå årets budgeterade omsättning på 3,5 miljarder kronor rejält. Den största aktören har en omsättning på över 20 miljarder kronor. Men det är inte länge sedan den största var 100 gånger större än oss, så vi närmar oss. Om fem år ska vi vara där.

För att möta årets gigantiska tillväxt har Apotea anställt 100-tals nya medarbetare.

– På några månader har vi anställt 300 nya medarbetare. Vi har inte riktigt mäktat med att alla ska känna sig sedda och komma in i kulturen, men det jobbar vi på.

Topp tio: Handelns Mäktigaste 2016

1.(7) Pär Svärdson, vd, Apotea
2.(38) Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef, Axel Johnson
3.(5) Karl-Johan Persson, vd, H&M
4.(2) Niclas Eriksson, vd, Elgiganten
5.(9) Susanne Gideonsson, förbundsordförande, Handels
6.(1) Per Strömberg, vd och koncernchef, Ica Gruppen
7.(3) Karin Johansson, vd, Svensk Handel
8.(13) Lars-Åke Tollemark, Nordenchef, Unibail Rodamco
9. (-) Susanne Ehnbåge, vd, Netonnet Group
10. (67) Olav Thon, ägare, Olav Thon Gruppen

Apoteksmarknaden och hela apoteksbegreppet kommer fortsätta förändras, spår han.

– Om tre till fem år tror jag hela apoteksökningen är borta. Då kanske vi har 1 000 apotek som på gamla monopoltiden och tre av fem kedjor kvar. Apotek är dyr verksamhet att bedriva och fem med näthandel är några för många. Det finns inte fler kunder, säger han.

Men även om mycket hänt med sortimentet, behöver det hända mer, anser han.

– Vuxenblöjor har till exempel sålts i apotek, men barnblöjor i mataffärer. Det är rimligt att man tänker om och säljer alla produkter som passar in och som kunderna vill köpa. För kringprodukter, som till exempel kosmetik, är det dessutom fortfarande mycket lagom-tänk.

Inom några år ska alla Apoteas utgående leveranser vara fossilfria, lovar han.

– Den stora utmaningen för e-handeln är budbilarna. Vi ska gå i bräschen för fossilfri frakt.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...