Handelns Mäktigaste 2015: Strömberg har en plan – för att bli bäst på nätet

2020 har bjudit på en blandad utveckling för Handelns Mäktigaste 2015. Nu är prio ett att bli bäst på nätet. ”Vi kommer vara svårslagna”, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg.
Annons:
Text: Barbara Taltavull
Annons:

2020 var året då coronaviruset dikterade villkoren och alla planer fick ritas om.
Det gäller även Markets och Dagligvarunytts årliga utmärkelse Handelns Mäktigaste. Priset är uppskattat i branschen och omröstningen engagerar många läsare –  varje år kommer det in tusentals röster.
Men den här gången är det överflödigt med en omröstning. Det finns bara en tänkbar ”vinnare”: Coronaviruset –  covid-19. Pandemin har påverkat allt under 2020, både i detaljhandeln och i samhället i stort. Vissa i branschen har fått kämpa för att klara anstormningen av nya kunder på ett säkert sätt. Andra har kämpat för att överleva när kundströmmarna plötsligt har upphört –  och många har tvingats ge upp.
För 2020 tilldelar vi – motvilligt –  titeln Handelns Mäktigaste till coronaviruset. Istället för den sedvanliga nedräkningen av topplistan bjuder vi på en artikelserie om tidigare års vinnare.
Nästa artikel publiceras i morgon tisdag och handlar om Jan Kristensson, global expansions- och utvecklingschef på Ingka Centres –  Handelns Mäktigaste 2016.

Tidigare delar

År 2015 korades Ica Gruppens vd Per Strömberg till Handelns Mäktigaste. Sedan dess har det skett stora strukturella förändringar av koncernen, som både köpt och sålt bolag.

Två milstolpar utgörs av köpet av Apoteket Hjärtat 2015 och försäljningen av Hemtex 2019. Samtidigt har det skett en enorm digitalisering som påskyndats av pandemin med kraftig tillväxt inom mat och apotek och kundernas intresse för hälsa och klimat har ökat, vilket Ica försöker möta på flera sätt.       

– Vi blir klimatneutrala redan i år och vi försöker hjälpa kundernas att göra hälsosamma val. På Ica.se tipsar vi till exempel om hållbara och hälsosamma måltider, framhåller han.

Till följd av pandemin har några frågor, inte minst e-handeln och prisvärdet, blivit ännu viktigare än tidigare. Fokuset just nu ligger främst på att bli bäst i klassen på nätet.

– Ocados onlinelösning och vårt fokus på prisvärde gör oss svårslagna när det blir högre arbetslöshet och ett tuffare konjunkturläge. Hållbarhetsfrågorna har under pandemin kanske hamnat lite i skymundan men har fått bredare fokus och kommer långsiktigt att vara helt avgörande för oss.

Ica Gruppens mål är att växa mer än marknaden överallt där koncernen verkar.

– I början av året var det kämpigt på grund av att kunderna valde att i större utsträckning gå till större enheter, men i augusti, september och oktober tog vi åter marknadsandelar. Under dessa månader har Ica Nära kommit tillbaka med en väldigt stark tillväxt som överträffar marknaden. Vår onlinetillväxt fortsätter också att slå marknadstillväxten, vilket hjälper till att ta marknadsandelar.

I år har drygt tio nya butiker öppnat, under hösten har etableringstakten ökat och nästa år kan vi se fram emot något större antal nya Ica-butiker än i år, utlovar han.

Gillar sport och lagar mat

Namn: Per Strömberg.
Ålder: 56 år.
Familj: Min fru Ulla och två döttrar.
Bostad: Villa på Lidingö.
Utbildning: Civilekonom från Uppsala.
Karriär: Vd på Ica Gruppen, tidigare vd på Lantmännen, Sardus och Kraft Foods Sverige.
Fritidsintressen: Gillar sport och hoppas på snö till julledighetenUmgås med familj och vänner.
På nattduksbordet: Nobel: den gåtfulle Alfred, hans värld och hans pris av Ingrid Carlberg.
Dold talang: Gillar att laga mat.

– Mycket av det förändrade konsumtionsbeteende som triggats av pandemin är här för att stanna, inte minst för att den nu varat så länge, men det gäller inte vår matkonsumtion. I dag lagar vi mer mat från grunden, gamla klassiker har fått en revival, men när folk återgår till arbetsplatserna blir färdiga måltidslösningar viktigare igen, spår han.

Topp tio: Handelns Mäktigaste 2015

  1. (2) Per Strömberg, vd, Ica Gruppen
  2. (35) Niclas Eriksson, vd Elgiganten
  3. (46) Karin Johansson, vd, Svensk Handel
  4. (5) Stefan Ingves, chef Riksbanken
  5. (7) Karl-Johan Persson, vd, H&M
  6. (-) Kortföretagen
  7. (32) Pär Svärdson, vd, Apotea
  8. (8) Google
  9. (4) Susanna Gideonsson, ordförande, Handels
  10. (1) Jan Kristensson, vd, Ikea Centres Nordic

Resultatmässigt bedömer han att innevarande år bli väldigt starkt för dagligvaror i Sverige,  medan övriga verksamheter påverkas negativt av covid-19, som bank, apotek och Baltikum.

– Apoteksförsäljningen har sjunkit kraftigt, i höst är fallet 25-30 procent inom vissa produktgrupper som till exempel förkylning, jämfört med normalt, för att folk varit mindre sjuka till följd av restriktionerna. För sällanköpsvaror, kläder och skor har det varit otroligt tufft år. Många av våra butiker ligger i köpcentrum som påverkats mycket. I Baltikum har vi inte sett samma uppsving i vår dagligvaruförsäljning, där lagar kunderna i mycket högre utsträckning matlådor att ta med sig till jobbet, så det blir inte samma effekt som i Sverige.    

– En viktig milstolpe i år är vår stora fina Maxi stormarknad vid Bromma flygplats. Den kommer stå modell för fler nyetableringar.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...