Handeln missar skatteåterbäringen

29 miljarder kronor delas ut i skatteåterbäring före midsommar. Men handeln har tuff konkurrens från reseföretag och restaurangbranschen om skattepengarna.
Annons:
Text: Thomas Karlsson
Annons:

3,7 miljoner deklaranter får i dagarna besked om den första skatteåterbäringen. Det handlar om nästan 29 miljarder kroror som delas ut till de som har deklarerat elektroniskt.

Men för handelns del har skatteåterbäringen minskat i betydelse, många svenskar väljer att lägga pengarna på upplevelser istället för på varor.

– Det skedde en förändring när Skatteverket började att betala ut återbäringen redan före sommaren, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

– Det var bättre för handeln när skatteåterbäringen kom i augusti. Då var semestrarna över och butikerna laddade med nya säsongsvaror till ordinarie priser. Nu kommer de inför sommaren och reaperioderna, då många kunder handlar på rea ändå och istället väljer att lägga de extra pengarna i plånboken på resor och restaurangbesök under sommarledigheten.

Det ser också Jonas Arnberg som en förklaring till varför inte fler butiker och kedjor gör speciella kampanjer inför skatteutbetalningarna.

– Det här är en kampanjintensiv period ändå. Men visst kan det hända att en och annan kund väljer att gradera upp sig när de ska köpa ny tv inför fotbolls-em eller köper lite dyrare utemöbler än de först tänkt.

Nästa skatteutbetalning sker i augusti, till svenskar som deklarerat på papper. Den återbäringen är dock betydligt mindre, förra året handlade det om drygt 7 miljarder kronor.

 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...