Handeln går i frontlinjen för framtidens kassalösning: ”Betalningarnas Spotify”

Handelns egna aktörer tar nu ett rejält kliv in i betalmarknaden och utmanar kortjättarna. Med den nya företaget Blippits uppfinning blir mobilbetalningar enkla och kostnaderna lägre för butikerna. Den första betalningen görs i dag med Swish. ”Detta gynnar handeln”, säger Pontus Ellefsson vd för delägaren Clearon.
Text: Lars Welin
Annons:

Grundarna av Blippit pratar om en revolution när det gäller kontantfria betalningar i handeln. Bakom uppfinningen står Clearon, som har lång erfarenhet av att hantera kupongtransaktioner i handeln, och tech-företaget Crunchfish som jobbar med lösningar för mobil handel och så kallad förstärkt verklighet (AR).

– Detta kommer att ändra sättet vi ser på betalningar i butik, säger Joachim Samuelsson, vd för det nybildade bolaget Blippit till Market.

Den tekniska lösningen bygger på en egenutvecklad appterminal som ansluts till kassasystemet. Appterminalen knyter samman mobilappar med kassasystemen. I grunden finns Clearons mångåriga system som i realtid kontrollerar och hanterar ett stort antal transaktioner, bland annat för rabattkuponger. Först ut att använda tekniken är Swish, men systemet öppnar för fler betalappar, och inte minst kedjornas egna system och appar.

– Vi på Clearon har jobbat med online-clering i 14 år i ett system som fungerat prickfritt och utan avbrott. Alltså har vi en infrastruktur som fungerar. Nu adderar vi ytterligare en tjänst, säger Pontus Ellefsson.

Han ser stora möjligheter för handeln att ta betalningar till en ny nivå där det blir enklare för kunden att betala med mobilen. Och för butikerna handlar det om lägre kostnader.

Vad handlar det om för kostnader?
– Det är en mycket låg kostnad, kanske en årsavgift som motsvarar en månadsavgift i dag för en traditionell kortterminal.

När får vi se detta i verkligheten?
– Vi lanserar Blippit i dag, 21 mars på DLF:s stora innovationsdag Innoday. Där ska vi visa de första ”riktiga” transaktionerna med systemet. I andra kvartalet räknar vi med skarpa pilottester i handeln och målet är att kunna rulla ut systemet i höst, säger Joachim Samuelsson.

– Vi tror stenhårt på den här lösningen – och siktet är inställt på att göra den till exportprodukt, säger Pontus Ellefsson.

Blippit ägs till 50 procent av Clearon som i sin tur ägs av DLF, Dagligvaruleverantörers Förbund, och till 50 procent av Cruchfish Proximity som in sin tur är ett helägt dotterbolag till Cruchfish som är noterat på Nasdaq First North.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...