Handeln bidrog inte till stadskärnornas tillväxt: ”Ny efterfrågan driver utvecklingen”

Omsättningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt 2018. Men butikerna bidrog inte till det. Sällanköpshandeln tappade drygt två procent.
Text: Daniel Norman
Annons:

– Stadskärnan har en stor potential att möta framtidens konsumenter där de befinner sig, men resan dit är tuff när gamla strukturer och affärsmodeller ifrågasätts och nya växer fram, säger Michael Cronholm, operativ chef på HUI.

Enligt Cityindex från HUI Reserach och Fastighetsägarna ökade stadskärnornas försäljning preliminärt med 0,4 procent under 2018.

Hotell var den bransch som växte mest med fyra procent. Kommersiell service hade en tillväxt på tre procent.

För sällanköpshandeln, som är den bransch som är omsättningsmässigt störst i stadskärnorna, gick det emellertid sämre. Försäljningen sjönk med drygt två procent. Modehandeln hade det tufft med ett tapp på tre procent.

– Det vi nu ser är att stadskärnan förändras, förändringen är ett resultat av våra nya konsumtionsmönster. Just nu är vi inne i en tid då många stadskärnor ser över hur de ska kunna erbjuda rätt utbud. Förändringen är en naturlig del av stadsutvecklingen, det är så våra städer har utvecklats genom alla tider. Ny efterfrågan driver utvecklingen, säger Anna Wiking, näringspolitisk chef för Fastighetsägarna Syd.

Det var i storstäderna som tillväxten var högst. Även små städer hade en tillväxt medan medelstora städer utvecklades negativt.

Regionalt växte stadskärnor i Svealand mest följt av de i Götaland medan till exempel stadskärnor i Norrland visade upp negativ tillväxt.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...