Foto: Pontus Edman

Handeln är taggad inför superhelgen: ”Massor av energiska säljare”

Julafton på måndag – och lön i morgon, fredag. Det kommer att råda högtryck i handeln i helgen. ”Våra butiker är fyllda med varor till max, säger Kjell & Companys marknadschef Joel Rönneman.
Text: Daniel Norman
Annons:

Det är snart dags för slutspurt på årets julhandel.

– Vi har haft en stark start på årets julhandel med kraftig tillväxt på e-handeln i kombination med en ökning i butikerna, säger Joel Rönneman.

Flera av de stora kedjorna som Market varit i kontakt med vittnar om samma sak.

– Om vi räknar med att julhandeln startade lite tidigare i år, närmare bestämt den 7 november, så noterar vi omsättningsökningar på närmare 15 procent jämfört med föregående år, säger Nora Ay, PR- och kommunikationschef för Netonnet.

– Julhandeln är i full gång och det har varit en bra start, i synnerhet på vår e-handel, säger Lindex kommunikationschef Kristina Hermansson.

Marcus Wibergh, vd för Intersport.

Marcus Wibergh, vd för Intersport, säger att det tagit ordentlig fart de senaste dagarna.

– Med lovad väderprognos, så ser vi fram emot julhandel och mellandagsrea. Vi slår alla rekord på e-handeln och vi ser verkligen hur vårt centrallager ger oss möjlighet att ge våra kunder en köpupplevelse.  

Även hos Åhléns är man nöjda med hur julhandeln sett ut hittills.

– Nu väntar den största försäljningen kommande helg med tanke på hur julen ligger i år, säger kommunikatör Monica Hultgren-Andersson.

Kedjan har säkrat påfyllning av produkter, bemannat mer personal och maxat antalet extrakassor för att kunderna ska slippa stå i långa köer.

Samma sak gäller Akademibokhandeln.

– Vi laddar med fulla butiker, längre öppettider och massor av energiska säljare och en inställning att vi ska kunna lösa alla kunders kvarstående julklappsbehov, säger vd Maria Edsman.

Också konkurrenten Adlibris vill avsluta julhandeln på topp.

– Det är fullt fokus på att leverera ut alla paket samt se till att våra fysiska butiker i Stockholm och Göteborg är på topp, säger vd Johan Kleberg som berättar att e-handlaren haft en bra julhandeln även om de hoppats på en större boktillväxt. 

Johan Kleberg, vd för Adlibris.

– Vår logistikavdelning har trimmat ytterligare på våra processer för att kunna säkerställa att leveranserna till oss och våra kunder sker extra effektivt. Vi har fyllt på lagren för såväl e-handeln som våra lagershoppar så att alla som vill säkra upp sina julklappar ska kunna göra det, säger Nora Ay på Netonnet.

– Vi jobbar med detaljerna, dubbelcheckar och ligger nära kunden för att ge oss själva största möjligheten att ta alla sälj och göra våra kunder nöjda, säger Marcus Wibergh på Intersport.

ÖoB har även de  laddat sina varuhus med julklappar. Kedjan blickar även framåt, till vad som komma skall.

– Vi fyller också på med ett festsortiment till nyårsafton, säger Meta Persdotter, kommersiell chef hos ägaren Runsvensgruppen.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...