Han ska leda Icas digitalseringsarbete: ”Mitt i en positiv förändringsresa”

Anders Bärlund blir ny strategi- och affärsutvecklingsdirektör på Ica Gruppen. En av hans huvuduppgifter blir att ansvara för innovationshubben Icax och vara pådrivande i koncernens digitaliseringsresa.
Text: Lars Welin
Annons:

En huvuduppgift för Anders Bärlund blir att ansvara för koncernens affärsstrategi och därmed säkra att den är anpassad till rådande marknadsförutsättningar.

Ett centralt område är digitaliseringen och ansvarsområdet omfattar även koncernens digitala funktioner och innovationshubben Icax.

– Den koncernstruktur vi har etablerat ger stora möjligheter för Ica Gruppen att fortsätta utveckla kunderbjudandet och skapa skalfördelar inom flera områden. Med hjälp av Anders Bärlunds långa erfarenhet av omställningar inom detaljhandeln kan vi utveckla den plattformen vidare och ytterligare ta tillvara på dess möjligheter. Han har stora insikter i hur den internationella detaljhandeln utvecklas, säger Ica Gruppens vd Per Strömberg i en kommentar.

Anders Bärlund kommer närmast från McKinsey där han sedan 2004 har arbetat i huvudsak med inriktning mot detaljhandel med konsumentvaror.

De senaste fem åren har han varit ansvarig för arbetet med detaljhandelns digitala och kommersiella transformation i Asien.

– Det känns väldigt motiverande och spännande att börja på Ica. Ica Gruppen har en stark position id ag och är mitt i en positiv förändringsresa. Jag ser fram emot att jobba tillsammans med duktiga kollegor och handlare för att fortsätta och ytterligare utveckla den resan, säger han.

Anders Bärnlund kommer att ingå i Ica Gruppens koncernledning och tillträder senast den 30 september i år. Han ersätter Liv Forhaug som lämnar Ica Gruppen i augusti.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...