Han ska få EM Home att lyfta: ”Sugna på att släppa loss ordentligt”

Med Electra Gruppen i ryggen har EM Home ny kraft för att växa. Den som ska leda resan framåt är Per Sjölin. ”Jag ska skapa potential för framtida tillväxt”, säger han till Market.
Text: Daniel Norman
Annons:

Electra Gruppen förvärvade EM Home slutet av oktober förra året. Nu ha koncernen tillsatt en ny ledning för möbelkedjan. Per Sjölin, som tidigare jobbat som marknadsansvarig för gruppens övriga varumärken, har utsetts till kedjeledare.

– Jag tycker att utmaningen är oerhört lockande, med en kedja som kämpar hårt, vill mycket och har en stor potential, säger han.

Han har jobbat inom Electra Gruppen i tio år och med marknads- och försäljningsfrågor i princip hela sin yrkeskarriär.

– Sammantaget har det förhoppningsvis gett mig en gedigen retailerfarenhet som jag nu tar med in i EM Home. Och med Electras bakomliggande strukturer som plattform för EM Home får jag möjlighet att ägna mig åt att förtydliga varumärket och skapa potential för framtida tillväxt och förädling.

I går kom beskedet att kedjan växer med fyra butiker, och om Per Sjölin får bestämma tar det inte slut där.

– Vi ska bli fler! Det finns god potential på många orter i Sverige. Vi har flera nya förfrågningar och har fullt upp att utvärdera olika entreprenörer och lägen runt om i Sverige.

Dessutom väntar en e-handelssatsning runt hörnet.

– Det datum jag ger just nu är ”hösten”. Vi är långt fram i processen men inte helt klara.

Hur kommer det att se ut rent praktiskt?
– E-handeln kommer att fungera ungefär som i dagsläget, men med en starkare centralorganisation, bredare sortiment och snabbare leveranser. Vi bygger affären tillsammans med våra handlare, som själva ser e-satsningen som avgörande inför framtiden.

Han berättar att EM Home nyligen utökat kompetensen genom att rekrytera en e-handelschef med erfarenhet från Royal Design.

EM Home är sedan slutet av 2018 en del av Electra Gruppen.

Elecra Gruppen kommer att etablera ett nytt centrallager med fokus på möbler i Växjö.

– Det innebär oerhört mycket. Vi får bättre struktur på sortimentet och kan arbeta med sortimentsstrategin på ett effektivare vis. Dessutom kan vi pressa priserna och uppnå snabbare leveranser. Den är helt central i vår satsning och inför framtiden. Vi bygger tänket utifrån det faktiska kundbehovet, och då måste frågan kring centrallager lösas, så enkelt är det.

Hur har de satsningar ni gör i kedjan tagits emot av befintliga handlare?
Mycket positivt. Jag tror att alla känner att vi är i en utvecklingsfas och då kavlar man upp ärmarna lite extra och hjälps åt. Det kostar på att gå framåt och utvecklas, men står man still blir man snabbt omsprungen. Nu har vi lämnat startblocket och är sugna på att släppa loss ordentligt, säger Per Sjölin.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...