Foto: Stina Stjernkvist

Han ger Synsam samsyn: ”Att leda människor är det roligaste jag vet”

Han är innovatören som fått Sveriges största optikkedja att vandra in i modevärlden. Synsams vd Håkan Lundstedt kallar sig själv sjukt nyfiken och hans kombination av nytänkande och laganda från idrottsvärlden gav honom utmärkelsen Årets ledare på Retail Awards. ”Det stora knepet för att få med sig medarbetarna är att lyssna”, säger han.
Text: Kalle Östgren
Annons:

En förväntansfull tystnad sänkte sig över publiken på Retail Awards. Prisutdelaren sprättade guldkuvertet och läste upp resultatet: ”Årets ledare 2018 är…Håkan Lundstedt, Synsam Group!”

Jubel, konfetti och applåder!

Ett par dagar senare – efter att ha bjudit kedjans alla medarbetare på tårta för att fira vinsten – är Håkan Lundstedt tillbaka i vardagen. Han kommer ett par minuter försenad till intervjun med Market, ger ett stadigt handslag och tittar ut över huvudkontoret.

– När jag började här på Synsam blåste vi ut alla väggar och gjorde om till ett öppet landskap. Jag gjorde samma sak på Mekonomen. Jag tror på att vara synlig som ledare. Nu sitter jag mitt i gänget, det blir mycket effektivare och roligare så, säger han med en svag antydan till norrländska och visar in till ett glasrum.​

REV VÄGGARNA. När Håkan Lundstedt började på Synsam införde han ett öppet landskap – och satte sig själv mitt i.

Håkan Lundstedt

Namn: Björn Einar Håkan Lundstedt.
Yrke: Vd och ­koncernchef för 
Synsam Group.
Ålder: 51 år.
Född: Östersund.
Familj: Sambo 
och tre barn.
Bor: Stockholm.
Kör: BMW.
Utbildning: ­Marknadsekonom.
Ledarskapsfilosofi: Laget före jaget.
Brinner för: Att utveckla branscher, bolag och människor.
Roligast med jobbet: Att skapa ­tillsammans.
Svårast med jobbet: Tiden.
Här kopplar jag av: På golfbanan.
Jag själv med 
tre ord: Nyfiken, driven, envis.
Okänd talang: ­Inredning och design.
Lyssnar helst på: 
Ed Sheeran.
Äter helst: 
Italienskt.
Ser helst på tv: Game of Thrones.
Reser helst till: Marbella.
Favoritshopping: 
I en inrednings- eller sportbutik.

Det finns en tydlig symbolik mellan de rivna väggarna och Synsam-chefens ledarskap. Kraft­paketet Håkan Lundstedt har ruskat liv i två kedjor.

Mekonomen var, när han tog över som vd våren 2007, ett halvslumrande bolag som sålde bildelar till män som gillade att skruva, men med öppet­tider så dåliga att kunderna tvingades ta ledigt för att hinna till butikerna.

– En bransch fylld av missnöjda kunder och som bara vänt sig till männen. Halva marknaden var obearbetad. Vilka möjligheter!

Med devisen ”Att göra billivet enklare” förändrade han kedjan – och en hel bransch – till en modern detaljist som även fick in kvinnorna i butikerna. Och – ”Just det!” – Håkan Lundstedt lyser upp när han påminns om sitt mötesbord när Market intervjuade honom som ny Mekonomen-vd.

– Vi tog tre fälgar och la en glasskiva över, det blev bra!

Han rattade Mekonomen från ett anonymt varumärke till branschledare och trefaldigade vinst och omsättning på vägen.

Nu är han på god väg att göra något liknande med Synsam.

​I augusti har Håkan Lundstedt suttit som vd i tre år. På den tiden har han positionerat om Synsam, från en traditionell optikkedja till en livsstils- och omnikanalaktör som utgår från kunden.

– Vi har byggt om 500 butiker. I stället för att vara indelade efter varumärken är de nu indelade efter livsstil och vad kunderna letar efter.

Bakom kedjor som tappar fart sitter det ofta styrelser som sover och inte utmanar sina ledningar.

Håkan Lundstedts förändringsarbete har gett resultat. Synsam växer och kunde nyligen presentera ett resultat med en tillväxt som är bland den högsta i branschen i Europa.

Det finns en gemensam nämnare bakom hans entréer på Mekonomen och Synsam: Nyfikenheten.

– Jag hade nyligen lämnat in bilen till service och såg direkt en massa saker som kunde göras bättre, sedan ringde Antonia Ax:son Johnson. Och min plan var egentligen inte att lämna Mekonomen, men så sammanföll det med att jag själv behövde skaffa glasögon. Så fort jag är inne i en butik blir jag en ”mystery shopper” och noterar bemötande och service, jag är sjukt nyfiken.

FRÅN OPTIK TILL LIVSSTIL. ”Vi har byggt om 500 butiker. I stället för att vara indelade efter varumärken är de nu indelade efter vad kunderna letar efter”, säger Håkan Lundstedt.

​Håkan Lundstedt sitter under intervjun utan anteckningsbok, mobil eller andra attiraljer på bordet framför sig: En ”doer” som utstrålar handlingskraft och entreprenörsskap, med glimten i ögat.

– Jag gillar branscher som har blivit lite likformiga. Då går det alltid att göra saker bättre. Men det är ett vanligt misstag att bara rusa på och överskatta sin egen position. Det är lätt att titta för mycket inifrån och ut. Innan ett förändringsarbete börjar måste man titta med kundens ögon, utifrån och in. Då syns det vad som saknas och var det går att växa. 


Du har genomfört stora förändringsprojekt, men hur får du med dig medarbetarna?
– Ett synligt ledarskap är viktigt, att vara ute mycket bland medarbetarna. Och att vara lyhörd. Som ung chef förstod jag inte hur viktigt det var att lyssna utan tog för givet att alla förstod vad jag menade, för det hade jag ju själv gjort, och sprang långt i förväg. Men jag har lärt mig att vara lyhörd och verkligen ta in mina medarbetare.
Vad brinner du för?

– Att leda människor är det roligaste jag vet, att utveckla nytt. Allt är möjligt!

Synsam i korthet

Grundades: 1968.
Koncernen: Synsam Group med verksamhet i Sveri­ge, Norge, Finland, Danmark, Island och Färöarna.
Varumärken: Synsam och Profil Optik.
Ägare: Investmentbolaget CVC Capital Partners.
Antal anställda: Cirka 2 800 i Norden.
Antal butiker: Drygt 185 i Sverige och cirka 500 i koncernen.
Driftsform: Cirka 430 helägda och cirka 70 franchi­sebutiker.
Omsättning: 3,1 miljarder kronor i koncernen, 1.5 miljarder i Sverige.

Håkan Lundstedts ledarskapsfilosofi har formats av andan inom lagidrotten.

– Jag vill att det ska vara ”laget före jaget”. Det är alltid det starkaste laget som vinner.

Idrotten har ocksågett honom en handfast syn på vad som bygger framgång, både på fotbollsplanen och i detaljhandeln.

– Det handlar om fem procent strategi och 95 procent genomförande. Många lägger alldeles för mycket tid och tankemöda på att planera in i minsta detalj, men orkar sedan inte lägga tillräckligt mycket kraft i genomförandet. Det är där det avgörs. Det går alltid att parera saker på vägen, men förlorad tid går aldrig att ersätta.

​Håkan Lundstedt kommer från Östersund och sysslade mycket med idrott under uppväxten. Det var både fotboll och bandy på pojklandslagsnivå innan en fotledsskada satte stopp för idrottskarriären.

Han flyttade till Stockholm som 19-åring och satsade på yrkeskarriären i stället. I hans cv finns Astra i Södertälje, Bob Industrier, Procordia Food och dagligvarukoncernen Orkla. Första vd-jobbet fick Håkan Lundstedt på Kungsängen 1998, följt av vd-uppdrag för Axa. Och det är han som ligger bakom färdigmatskonceptet Gooh.


Har du nytta av din idrottsbakgrund?
– Ja, absolut. Idrotten har lärt mig att sätta tydliga mål och få alla med på tåget. Utan medarbetare som brinner för att nå målen spelar det ingen roll hur många nya koncept och butiker vi har. Jag har också haft nytta av min bakgrund inom konsumentprodukter, det lärde mig hur viktigt det är att ha koll på hela logistikkedjan.​

Röster om Håkan Lundstedt

Michael Grimborg, koncernmarknadschef på Synsam Group:

”Jag följde Håkan som kund på TV4 där vi gjorde många kul saker ihop, som konceptet Gooh och resan med Mekonomen. Att nu få köra ihop på samma sida är oerhört kul och lärorikt. Han är en grym inspiratör och pådrivare. Jag och Håkan tränade med Säpo en helg. Vi lärde oss diverse fula knep och tränade skytte. Det har hänt att han tagits för livvakt när han umgåtts med sina prominenta vänner.”

Gunnar Rantzow, styrelseproffs, tidigare bland annat vd för Mekonomen Sverige:

”Håkan har en förmåga att vara affärsmässigt kreativ utöver det vanliga och ser saker som andra kanske inte ser. Sedan har han modet att genomföra det han ser. Han är också oerhört skicklig på att omge sig med människor som stärker hans egna sidor. Det har han en medfödd känsla för. Om jag jämför Håkan i dag med hur han var när han började på Mekonomen känns han lugnare. Med åren har han stärkt sin analytiska förmåga, det har säkert att göra med den erfarenhet han jobbat upp.”

Håkan Lundstedts uppdrag har också krävt en hel del hårda nypor.

– Allt går mycket snabbare i dag, det är en jättestor skillnad bara om jag jämför med hur det var när jag började på Mekonomen. Där genomförde jag deras femårsplan på tre år. Och på Synsam har vi jobbat igenom det som skulle tagit tre år på Mekonomen på ett och ett halvt år.

När tempot skruvas upp, vad krävs för att moti­vera medarbetarna och få alla att orka?
– Jag tror att två saker är viktiga. Den ena är att vara ärlig och ge medarbeterna fakta och hur omvärldsfaktorerna ser ut, att du inte skönmålar eller håller inne information som ledare. Då blir det tandlöst, en ledning som är övertygad om att den gör rätt utan att dela med sig av information får förr eller senare dra i nödbromsen. Högmod går före fall. Det andra är att inte se nya krav bara som hot. I dag är möjligheterna större än riskerna, men det krävs något för att ta chanserna, det är inte gratis. Detaljhandeln kommer att förändras enormt under de kommande åren, säger Håkan Lundstedt, lutar sig engagerat framåt och sträcker kavajärmarna med ett knyck.

– De bra bolagen kommer att bli starkare och de svaga som ställer om för långsamt kommer att försvinna.


Hur ser du till exempel på en ”game changer” som Amazon?
– De kommer att höja kraven enormt på snabbhet och tillgänglighet. Men det är bra, det behövs alltid en blåslampa, det är bara att gå till sig själv. Kraven på kedjeledningarna kommer att skruvas åt, men också på styrelserna, det är något som det inte talas så ofta om. Bakom kedjor som tappar fart sitter det ofta styrelser som sover och inte utmanar sina ledningar.

PRISAD. Håkan Lundstedt tar emot priset för Årets ledare på Retail Awards-galan den 21 maj i år.

Håkan Lundstedt tittar ut genom glasväggen, vinkar åt en av medarbetarna som pekar på sin klocka och lutar sig tillbaka i stolen.

​Det där med ledarskap har han fått utöva också privat. Han är en trillingpappa till tre döttrar. Han har tidigare berättat om sin största privata prövning, att döttrarna vägde under ett kilo vardera när de föddes och att det var osäkert om de skulle klara sig.

– Men nu är de utflugna sedan länge, mina grymma tjejer, säger han och fortsätter:

– Det är lätt att vara ledare när det går bra och vindarna blåser åt rätt håll. Det är under en kris eller tuffare tider som du verkligen visar vad du går för.

Håkan Lundstedt har en liten fallenhet för ”oneliners”, men efter frågan om vilket som är hans hittills viktigaste misstag som ledare är tystnar han under en kort stund, för första gången under samtalet.

– Ja, misstag kan du begå. Bra det där med ”viktigaste”. Jag var helt övertygad om att jag hade rätt om en sak nyligen, exakt vad det var behöver vi inte ta här, och att jag hade alla fakta. Men så var det inte, så jag samlade alla berörda och sa ”Jäklar, så fel jag hade!”.


En ledare ska vara tydlig och ärlig, men det är viktigt att ha hjärta också.

Vad fick dig att förstå att du hade fel?
– Det var när jag var ute och träffade våra optiker, de tog mig åt sidan och sa ”Håkan, för fasen, lyssna nu…”. Det är därför det är så viktigt att inte fastna på kontoret. Och att sedan vara snabb att parera och rätta till. Jag är prestigelös och har inga problem att erkänna misstag, det är lätt om man jobbar fakta­baserat och är lyhörd. Men sedan är det full fart framåt igen, nästa gång går det!


Din största utmaning som ledare hittills?
– Vi genomförde ett kostnadsbesparingsprogram på Synsam för ett och ett halvt år sedan, det var ganska tufft. Då gäller det att ge alla en målbild, att inte bara förklara orsakerna utan också förklara vad det ska leda till. Det jobbet frigjorde kapital för de stora digitala satsningarna vi har gjort för att säkra jobben och framtiden.

​Håkan Lundstedt har lärt sig att känna igen olika reaktioner.

– Det krävs en positiv anda för att lyckas med förändringar. Men det finns alltid medarbetare som till sist blir en belastning med ”Vad var det vi sa…” och ”Det var bättre förr…”. Det gäller att identifiera de personerna och ta ett rakt snack. Ofta handlar det om osäkerhet och rädsla om det egna jobbet, men till slut kan det krävas att gå skilda vägar. En ledare ska vara tydlig och ärlig, men det är viktigt att ha hjärta också, säger han och vinkar igen till medarbetaren utanför glasväggen.


Okej, så om du vore Janne Andersson, skulle ta du med Zlatan till VM?
– Nej, faktiskt inte. Janne är ett typexempel på en bra ledare som sätter laget före jaget, säger Håkan Lundstedt med ett leende och fiskar upp ett par pilotglasögon med acetatbågar ur kavajens bröstficka.​

– De här gillar jag. Det är kul att testa något nytt!

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...