Hamstring av läkemedel gav Apoteket ett lyft – tillväxten högst online

Apoteket ökade sin försäljning under första kvartalet. Hamstring av läkemedel och andra apotektsprodukter gjorde att försäljningen till konsument steg med tio procent i mars.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Apoteket omsatte 5,4 miljarder kronor under det första kvartalet, en tillväxt på 6,3 procent jämfört med samma period i fjol.  

Försäljningen till konsument steg med 9,8 procent under kvartalet. I mars, när coronakrisen slog till på allvar, var tillväxten tio procent.

Högst var tillväxten online.

– Vi ser en snabb förflyttning mot digital handel och den pågående coronapandemin har accelererat den utvecklingen. Inte minst är det Apotekets kärnkunder, ofta äldre, som nu upptäcker e-handeln, säger vd Ann Carlsson i en kommentar.

Det förändrade beteendet gör att Apoteket nu ger e-handeln ett ökat fokus.

Kedjan jobbar också med att skapa trygga miljöer för kunderna fysiskt utifrån

Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

– Vi har anpassat våra butiker till den nya situationen och vi har förstärkt vår e-handel för att möta den stora efterfrågan.

Apoteket förbättrade också sitt rörelseresultat, jämfört med första kvartalet i fjol. Kedjan redovisar ett resultat på 120 miljoner kronor, mot 92 miljoner kronor i fjol.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...