Hälften av försäljningen skedde online: ”En e-handlare med butiker”

Cervera fördubblade omsättningen under Black Week. E-handeln stod för över hälften av försäljningen. ”Vi lyckas pricka in detta på ett riktigt bra sätt”, säger vd Peter Rimbäck.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Cervera fördubblade sin omsättningen under årets Black Week, jämfört med i fjol. 
E-handeln växer kraftigt och för första gången stod den för mer än hälften av försäljningen under en enskild vecka. 

– Det råder ju minst sagt ett väldigt speciellt läge inom handeln i år, där vi måste kombinera ett starkt kunderbjudande med ett bredare ansvar för smittspridningen i våra butiker. Vi tog därför tydliga actions inför årets Black Week och har fokuserat betydligt mer på e-handeln och att samtidigt skapa rätt förutsättningar för säker handel i butik där vi aktivt försökt få bort de värsta besökstopparna. Vi lyckas pricka in detta på ett riktigt bra sätt. E-handeln ökade kraftigt och jämförbara butiker ökade sett till hela veckan men hade 40% lägre trafik under Black Friday, mycket på grund av att vi uppmanat kunderna att inte komma till oss just då, säger Peter Rimbäck i en kommentar. 

Om man räknar in reservationer i butik landar andelen köp som börjar digitalt på 65 procent av den totala försäljningen. 

– Vi ser oss själva mer och mer som en e-handlare med butiker. Det är därför extra kul att vara uppe och nosa på vårt långsiktiga mål om 50 % e-handelsandel, drivet av fortsatt e-handelstillväxt, avslutar Peter Rimbäck.

E-handelschefen Nic Staeger berättar att bolaget i snitt hade en order var femte sekund på cervera.se under hela Black Week. 

– Vi valde i slutet av veckan att stänga av extern marknadsföring för att kunna prioritera vårt kundlöfte, snarare än ytterligare ökad försäljning. Som e-handelschef blir man extra stolt över att hela bolaget sluter upp kring E-handeln och jag har aldrig varit med om att 50 % under en månad är ren digital försäljning, säger han. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...