Foto: Shutterstock

Haglöfs säger nej till shoppinghysterin – dubblar priserna och stänger online

När många andra rear ut sina produkter under Black Friday – då höjer Haglöfs priserna till det dubbla i de egna butikerna och bommar igen online.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Genom att öka våra priser vill vi belysa problemantiken kring kraftig rabattering för att öka försäljningen på dagar som Black Friday. Vi vill att konsumenten ska fundera över vem som i slutänden faktiskt betalar priset när produkterna börjar kosta mindre än produktionen av dem, säger hållbarhetschef Elaine Gardiner.

I sina egna butiker, som finns i Stockholm, Göteborg, Helsingfors och Åbo, dubblerar Haglöfs priserna på alla kläder och all utrustning på fredag, 29 november. Intäkterna från försäljningen doneras till Naturskyddsföreningen.

Dessutom stänger varumärket sin webbshop globalt

– Som outdoor-varumärke är vi bekymrade över vår natur. Att handla, utan att egentligen inte behöver produkten, gagnar inte miljön på någon sätt. Genom att ta avstånd från Black Friday vill vi uppmuntra våra konsumenter att tänka efter innan de köper en ny produkt, säger vd Carsten Ubehaun.

Haglöfs har valt att kalla initiativet för Green Friday. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...