Granngården gör satsning på husdjur – efter att ägaren köpt ledande nätbutik

Granngårdens norska ägare Felleskjøpet förvärvar nu alla aktier i en av Norges ledande onlinebutiker för husdjursägare. Med i planerna ligger en satsning i Sverige. Målet är att bli marknadsledande inom kategorin.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Felleskjøpet har som ambition att bli nummer ett för husdjursägare, både hemma i Norge men också i Sverige genom Granngården. 

Som ett led i satsningen blir Felleskjøpet ensam ägare till den ledande norska e-handlaren Dyrekassen AS. Tidigare ägde koncernen 34 procent av aktierna. 

– Vi är den enda aktören i Norden som sitter på hela värdekedjan och som producerar närproducerat hållbart foder för husdjur. Vår verksamhet sträcker sig från de norska råvarorna, via vår fabrik i Vaksdal och ut till både konsumenter och företagare. Vår fysiska närvaro i Norge och Sverige ger oss en stark position, och med de specialiserade e-handelslösningar som dyrekassen.no har utvecklat satsar vi nu offensivt i hela Norden, säger Trond Fidje, detaljhandelschef för koncernen. 

Husdjursmarknaden har en årlig tillväxt på drygt fem procent. Förutsättningarna förändras och konkurrensen ökar. De senaste åren har tillväxten främst skett på nätet och där ser Felleskøpet möjligheter i förvärvet av dyrkassen.no. 

E-handlaren kommer att fortsätta som en självständig enhet och bygga vidare på den tillväxt bolaget haft. Omsättningen ligger på drygt 650 miljoner norska kronor per år. Ambitionen är att fördubbla det till år 2025. 

Tanken är också att Dyrkassen AS ska göra en satsning på den svenska marknaden genom Granngården. 

– Deras lösningar för e-handel, kundbas och skräddarsydda kundresa på nätet kompletterar Felleskjøpet och Granngården mycket bra. Det första steget i satsningen blir en samlokalisering av lagerverksamheten samt gemensamma inköp, säger Olof Fransson, vd för Granngården. 

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...