Granit-premiär i Tyskland: ”Nu satsar vi utomlands”

Framtiden för Granit ligger framför allt utomlands. I morgon öppnar kedjan sin första butik i Tyskland. ”Vi tror att vi har en stor marknad där.”
Text: David Jansson
Annons:

I morgon, torsdag, öppnar Granit en butik på Ehrenstrasse i centrala Köln. Det är den Bergendahlsägda heminredningskedjans allra första butik utanför Norden.

– Vi är redo att satsa internationellt, säger Granits vd Katarina Grapengiesser.

Det som gjort företaget redo att ta det steget är de senaste årens framgångsrika arbete med att hitta rätt affärsmodell och vända resultatet från förlust till vinst, ett arbete Market tidigare har berättat om.

Till grund för satsningen ligger också bedömningen att det framför allt är utomlands som Granit har sin framtida potential.

– Våra butiker är mest lönsamma i storstäderna och det finns betydligt fler storstäder utomlands än här hemma. Bara i Tyskland finns det 14 städer där det bor mer människor än i Göteborg, säger Katarina Grapengiesser.

Hon berättar att ledningen kunde tänka sig att öppna den första tyska butiken i antingen Berlin, Hamburg eller Köln och att det var en tillfällighet att det blev den sistnämnda orten.

– Det var helt enkelt där vi först hittade ett riktigt bra läge.

Men varför togs det första steget utanför Norden till just Tyskland, där konkurrensen i detaljhandeln är omvittnat hård?
– Det finns flera skäl till det. Men de viktigaste skälen är att tyskarna uppskattar svensk design och att det trots den hårda konkurrensen inte finns någon kedja som är som oss sortiment- och prismässigt. Vi har gjort noggranna prisjämförelser och bedömer att vi kommer att hävda oss bra i mellanprissegmentet.

Hon nämner också att den geografiska närheten innebär en fördel ur logistiksynpunkt och att tysk affärskultur förenklar genom sina många likheter med den svenska.

– Även butiksstrukturen i Tyskland liknar den vi har här i Sverige och det gör det lättare för oss att förstå vad som är bra butikslägen. Det är betydligt svårare i exempelvis Östeuropa där detaljhandeln växt fram på ett helt annat sätt.

Granit har för närvarande 17 butiker – 13 i Sverige, två i Oslo och två i Helsingfors – samt e-handel.

Går allt som det är tänkt kommer den butik som i morgon öppnas på Ehrenstrasse i Köln följas av många fler butiker i tyska storstäder.

Men Katarina Grapengiesser framhåller vikten av att hitta rätt butikslägen och att man inte kommer att förhasta sig.

– Vi ska växa med lönsamhet och klara finanseringen med rörelsen. Men under det här räkenskapsåret räknar vi med att öppna en butik till.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...