Granit erövrar Sydkorea via Seoul: ”Stor marknad att slå igenom på”

Tillsammans med Samsung ska Granit erövra Sydkorea. Hittills har det blivit fyra butiker, alla i huvudstaden Seoul. ”Det är fokus på brand awareness i steg ett”, säger vd Caroline Hjelte.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Förra hösten öppnade Granit sin första butik i Sydkorea. Satsningen sker i samarbete med Samsung.

– Det har varit och är ett spännande samarbete. Samsungs team agerar mycket professionellt och har tagit väl hand om Granits koncept på den sydkoreanska marknaden, säger Caroline Hjelte till Market.

Inom en treårsperiod ska det finnas 16 butiker i Sydkorea samt e-handel har tidigare kommunicerats.

– Vi har i dag fyra butiker i Seoul varav ett flaggskepp i Gangnam District och en butik i Lotte World Mall. De andra två butikerna är mer av pop up-karaktär, säger Caroline Hjelte och fortsätter:

– Vi blandar mer trendiga områden med lägen som har högre trafik.

Hon berättar att e-handeln också är igång och att de ser en bra tillväxt i den.

I Sydkorea bor 50 miljoner människor, bara i Seoul bor det 10,5 miljoner invånare.

– Det är en stor marknad att slå igenom på och Samsung arbetar, i samarbete med oss, för att nå ut ännu bättre enligt sin tre till femårsplan. De agerar professionella och fokuserar på brand awareness i steg ett, säger Caroline Hjelte.

Vill ni göra liknande samarbeten på andra marknader?
– Vi fokuserar i nuläget på den verksamhet vi redan har samt de etableringar som sker enligt plan.

Förra veckan till exempel öppnade Granit i Finlands nya stolthet, köpcentrumet Tripla i Helsingfors. I slutet av november öppnar en butik i Düsseldorf i Tyskland.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...