Foto: Foto: Bigstock

Google viktigast när svenskarna näthandlar utomlands

Google och tidigare inköp från samma butik är de mest avgörande faktorerna när konsumenterna vill hitta en utländsk aktör att handla från.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Google i topp

Hur hittade du den e-handelsaktör som du senast handlade av utomlands?

Google: 30%
Har handlat där tidigare: 27%
Fick rekommendation av vän: 15%
Sociala medier: 9%
Internationella prisjämförelse: 4%
Annons online: 3%
Blogg: 1%
Annons i trad. medier: 1%
Annat: 7%
Vet ej: 3%
Källa: E-barometern

Svenskarna handlar allt mer från utländska nätaktörer.

Och det finns många olika vägar att gå när vi ska leta upp en butik i utlandet.

Det vanligaste sättet att hitta rätt är med hjälp av Google. 30 procent av de som e-handlat från utlandet under senaste året uppger att de hittade butiken via sökmotorn.

Det visar den senaste E-barometern.

Samtidigt är många utländska e-handlare duktiga på att behålla sina kunder.

Drygt en fjärdedel av konsumenterna, 27 procent, gjorde sitt senaste utlandsköp från en butik man handlat i tidigare.

Rekommendationer från en vän och sociala medier väger också relativt tungt.

Kvinnor tenderar att oftare handla efter rekommendationer medan män googlar mer, enligt undersökningen.

Samtidigt är det dubbelt så många kvinnor som män, 13 procent mot sex procent, som hittade sitt senaste e-handelsinköp via sociala medier.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...