Glöm omni – unified commerce är grejen: ”Omöjligt att få till en sömlös köpresa”

Går det verkligen att skapa en sömlös köpresa – eller unified commerce som det heter? Kanske. Eller inte alls. ”Det är ett visionärt begrepp att jobba mot. Men det finns utmaningar”, slog Karin Mineur, IT-chef på Kronans Apotek, fast under D-Congress.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Glöm omni. Nu pratar både konsulter och retailers om unified commerce i stället. Eller ”ett tillstånd där ett företag erbjuder sin kunder en sömlös och relevant köpresa över alla kanaler, drivet av att data i realtid  är transparent för kunden och för företaget” som det konstaterades under en paneldiskussion i ämnet på D-congress i Göteborg.

– För oss handlar det om att bli mer relevant för kunderna och skapa en smidigare köpupplevelse med unified commerce, sade Karin Mineur. I vår bransch ligger tillväxten digitalt, så vi tittar på hur vi kan utnyttja vårt fysiska bestånd mycket bättre.

Sebastian Blom, CDO på XXL Group, sade att kedjan i många år jobbade i silos.

– Plötsligt upptäckte vi att vi motarbetade varann. Ytterst är det här en verksamhetsfråga –att få med sig alla och göra det som är bäst för kunden. Allt måste hänga ihop internt, sade han.

En utmaning, slogs det fast, är att springa fort samtidigt som man har en långsiktighet.

– Vi tänker långsiktigt som en vision och har samtidigt en konkret plan knappt ett år framåt. Men den förändras varje dag, sade Sebastian Blom.

Hos Bevego, ett grossist- och handelsföretag inom bland annat byggplåt, brottas man på en annan nivå.

– Vi får fortfarande order på fax. Vår målgrupp är inte digitalt mogen och inte organisationen heller. Det är en stor utmaning att ställa om både internt och gentemot kunderna, sade Andreas Nilsson, digital communication manager på Bevego och fortsatte:

– Det är omöjlig att få till en sömlös köpresa i dag. Om jag sitter vid min dator och söker och sedan tar telefonen för att fortsätta precis där jag var på datorn så går inte det rent tekniskt idag.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...