Gina Tricot lanserar lab: ”En milstolpe mot en mer cirkulär modebransch”

Gina Tricot lanserar innovationsprogrammet Gina Lab. Genom det ska kedja få möjlighet att testa metoder, tekniker och material för att hitta nya vägar för att bidra till att göra modehandeln mer hållbar och cirkulär.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Lanseringen av Gina Lab är verkligen en milstolpe mot en mer innovativ och cirkulär modebransch. Att våga utmana oss själva och teama upp med nytänkare i branschen är en viktig del av vår strategi och målet är att skala upp våra projekt till att gälla hela Gina Tricots sortiment. Vi vill kunna påverka och inspirera andra i branschen, och framförallt våra kunder till att göra mer hållbara val. Tillsammans kan vi göra skillnad, säger Emma Garrote, chef för global produktion och hållbarhet hos Gina Tricot. 

Tanken är att kedjan på egen hand samt i samarbeten med kreatörer, forskare och andra företag genom den nya satsningen ska kunna hitta innovativa metoder, tekniker och material för att ta ytterligare steg vad gäller cirkulärt och hållbart mode. 

Redan nu har kedjan flera släpp på gång under året som tagit sin utgångspunkt i Gina Lab. Det handlar bland annat unika mineralfärgade plagg, en spännande kapsel med pieces tillverkade av upphittat avfall från havet och ett samarbete med ett forskarteamet som ligger bakom en ny prisbelönt produktionsteknik.

Gina Lab kommer att finnas som enga avdelningar i utvalda butiker. Lekfullhet är ett ledord i utformningen av dem. 

I samband med lanseringen släppts 11 mars den första Gina Lab-kollektionen vilken består av Svanenmärkta och könsneutrala tracksuits. 

– Genom att lansera konceptet Gina Lab kan vi inspirera på ett nytt sätt och samtidigt nå ut till en bredare kundgrupp. Det känns viktigt att vi vågar utmana oss själva och tänka helt nytt. Vi arbetar löpande för att kunna erbjuda ett mer hållbart och cirkulärt sortiment med plagg som kunden inte tröttnar på, och som alltid håller en hög modegrad. Med Gina Lab kan vi ta ytterligare steg framåt, och tillsammans med spännande partners kan vi hitta nya metoder och göra fler bra saker att känna oss stolta över, säger Karin Westas Norlander, marknads- och varumärkeschef för Gina Tricot. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...