Foto: Foto: Shutterstock

Gant vill fortsätta växa i Sverige – men inte genom att öppna fler butiker

Gant har 30 butiker i Sverige i dag. Några planer på fler finns inte i dag berättar vd Patrik Nilsson. ”Vi är nöjda”, säger han till Market.
Text: Daniel Norman
Annons:

Av Gants 30 butiker i Sverige drivs fyra av franchisetagare. Dessutom har varumärket e-handel. 

– Den är väldigt stark, säger Patrik Nilsson. 

Han berättar att Gant strävar efter att vara en omnikanalsaktör där de fysiska butikerna och e-handeln integreras. 

Varumärket vill växa i Sverige men det planerar inte att göra så genom att öppna fler butiker. 

– Vi har ett butiksbestånd som vi är nöjda med, säger Patrik Nilsson. 

Urbaniseringen gör att många söker sig till storstäderna där Gant redan finns relativt välrepresenterat, enligt honom. Samtidigt, med tanke på hur snabbt handeln förändras, finns det en osäkerhet i att knyta upp sig på längre hyreskontrakt, resonerar han vidare.

Gants produkter säljs dessutom inte bara genom de egna kanalerna. Produkterna finns också hos 244 återförsäljare runt om i landet. 

Patrik Nilsson berättar att det går bra för Gant i Sverige.

– Totalt sett ökade vi åtta procent i jämförbara enheter förra året. I Sverige såg det ännu bättre ut även om jag inte kan ge några exakta siffror, säger han. 

Om man ser till försäljning per capita så går det bäst för varumärket i Sverige coh Norge. 

 – Annars är Tyskland vår starkaste marknad följt av England och Benelux-länder, säger Patrik Nilsson. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...