Foto: Shutterstock

”Galna” lågprisutmanaren tar över Toys R Us-lägen i USA – växer i raketfart

Ollie’s Bargain Outlet tar över totalt 18 före detta leksaksbutiker i USA. Den något galna lågpriskedjan växer så det knakar med ett mycket brett och varierat sortiment och sin slogan ”när det är slut – är det slut”. Före jul öppnade butik nummer 300 och tillväxten fortsätter i hög takt.
Text: Lars Welin
Annons:

Den beskrivs ofta som en excentrisk lågpriskedja, Ollie´s Bargain Outlet, med ett mycket varierat sortiment med allt i från potatischips till motorgräsklippare, basebollhandskar till överblivna säsongsprodukter.

Runt 70 procent av sortimentet består av så kallade klippvaror, från konkurspartier till varor som leverantörer och andra kedjor har svårt att bli av med. Målet för Ollie’s är att vara 70 procent billigare än traditionella kedjor och 50 procent billigare än jätten Walmart, rapporterar CNN.

Nu tar Ollie’s över tolv Toys R Us-butiker och därtill ytterligare sex hyreskontrakt.

Kedjans expansionstakt är hög. Strax före jul öppnade butik nummer 300 och med de före detta leksaksbutikerna kommer Ollie’s att få premiär i tre nya delstater, Texas, Louisisana och Oklaholma. Kedjans mål är att nå 650 butiker i hela USA.

Ollie’s Bargain Outlet startade 1982 och var privatägd fram till 2015 då bolaget blev noterat. Kursen har sedan dess ökat rejält, inte minst sedan bolaget noterat säljökningar 18 månader i rad. Vinsten har mer än trefaldigats sedan börsnoteringen. Nyligen rapporterade bolaget att omsättningen ökade med drygt sju procent i den gångna julhandeln.

En viktig del av profien är att vara lite galna. Marknadsföringen andas humor och en karikatyr av grundaren Oliver ”Ollie” Rosenberg är kedjans maskot. Butikerna karaktäriseras som ”någorlunda trevliga” och är lagerlika med ett mycket brett utbud. Sortimentet är mycket varierande, beroende på vad man kommer över, och en slogan som används mycket är ”när det är slut – är det slut”. Vd Mark Butler förklarar framgången med att folk kommer för att köpa en speciell produkt och så sätter fyndjakten in när man ser vad som finns. Kundklubben heter Ollie’s Army och kunderna uppmanas att ”ta värvning” i lågprisarmén.
 
Just butikernas annorlunda och variernade utbud av fynd – och avsaknad av e-handel – benämns som en styrka i den allt hårdare konkurrensen med nätbutikerna.
 
Marknadsanalytiker tror dock att det blir tuffare framöver för Ollie´s eftersom de expanderar i delstater med högre kostnader och att kanske marknaden för lågpris håller på att bli mättad. Men samtidigt skapar osäkerheten kring USA:s framtida handelsförbindelser med Kina möjligheter. Och nya överskottspartier lär bli tillgängliga, oavsett hur utfallet blir.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...