Fyra reklamtrender som bryter igenom bruset: ”Måste vara smart och modig”

Världens bästa mat kräver världens bästa reklam. Sveriges just nu mest guldäggsbelönade reklambyrå, Åkestam och Holst, vet hur man bryter igenom bruset.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Att Sverige ska bli världens bästa matland, det är både politikerna och livsmedelsproducenterna överens om.

Det var ett tydligt budskap under Matdagen, som arrangerades av Livsmedelsföretagen på Moderna Muséet tidigare i veckan.

Prisbelönta duon Mark Ardelius och Caroline Andersson från Åkestam Holst, som under förra året skapade reklam för allt från Pressbyråns lussekorv till Ikeas barnsäng (ni vet, den där kunderna skulle kissa på annonsen för att få ett rabatterat pris), var där för att dela med sig av sina spaningar kring rådande trender inom marknadsföring.

– I dag måste reklamen vara smart och modig för att bryta igenom. Inställningen till reklam blir allt mer negativ; 53 procent av svenska folket tycker inte om reklam och en av tre svenskar använder så kallade ad-blockers för att slippa annonser, säger Caroline Andersson.

– Tricket är därför att göra reklam som inte känns som reklam. Eller rättare sagt, som känns som mer än bara reklam, säger Mark Ardelius.

Här är de fyra reklamtrender som funkar bäst just nu:

1. För en god sak

När franska livsmedelskedjan Intermarché började sälja ”fula grönsaker” 30 procent billigare var det mycket tack vare den snygga reklamkampanjen som krokiga morötter och fläckiga äpplen sålde slut direkt.

UDDA FORMER. Flera aktörer, som Intermarché och Coop, har marknadsfört ”fula” grönsaker.

– De vågade utmanade gamla sanningar om vad konsumenten vill ha och visade att det går att tänka hållbart och samtidigt tjäna pengar, säger Mark Ardelius.

2. Låt konsumenterna vara medskapare

Alla gillar att vara delaktiga, inte minst genom interaktion i sociala medier. Som när amerikanske snackstillverkaren av Chetoos (en slags ostbåge) uppmanade allmänheten att skicka in bild på sin konstigaste cheetos, vilket blev skapade så mycket engagemang att det blev en snackis i varenda tv show. Bland alla upphittade Cheetos fanns bland annat en som såg ut som Frihetsgudinnan.

3. Meta-reklam

För generationerna som redan sett och hört allt kan reklam ibland betraktas som ett populärkulturellt fenomen, där historien om reklamen blir själva grejen.

Amerikanska chokladgodiset Skittles hade en kampanj under Super Bowl, som gick ut på att de skulle visa sin senaste reklam exklusivt för en enda person. Gissa om den utvalde personen blev ett hett villebråd – till och med i nyhetssändningarna.

4. Oemotståndligt enkel att dela

En bild säger ofta mer än tusen ord, och blir lätt något som delas vidare om det finns lite spets, humor eller ironi. När Burger King hade ett par krogar som brann ned lade man ut bilder på detta tillsammans med orden ”flame grilled”, för att påminna kunderna om att deras hamburgare alltid grillas – vilket blir godare, om än ibland med katastrofala resultat.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...