Foto: Foto: Daniel Norman

Full fart hos Busfrö inför julen: ”Fler handlar gärna begagnat som presenter”

För Busfrö gick julhandeln bättre än väntat. Samtliga butiker ökade omsättningen. ”Vi märker av att kunderna gärna handlar begagnade varor som presenter numera”, säger grundaren och vd:n Stina Qubti.
Text: Daniel Norman
Annons:

Den sista veckan före jul blev det full fart i Busfrös sju butiker. 

– Julhandeln drog inte igång på riktigt förrän pensioner och barnbidrag betalats ut i december, säger Stina Qubti till Market. 

Samtliga butiker inom kedjan ökade försäljningen. 

– Busfrö Västervik, vår äldsta butik, har ökat julförsäljningen varje år. 2016 var ökningen åtta procent, 2017 var den 14,7 procent. 

Personalen märker att kunden gärna köper något begagnat som julklapp. 

– Tidigare år köpte man kanske endast till de egna barnen, men nu även till vänner. I en butik där det bara finns en av allt är det lättare att hitta saker med en mer personlig touch, säger Stina Qubti.  

Just det unika, skattjaktskänslan, kombinerat med ett hållbarhetstänk och det personliga mötet som Busfrö vill skapa tror hon ligger bakom framgången. 

– Det personliga mötet ska aldrig underskattas. Speciellt juletid då många känner av ensamheten tydligare. Just bemötandet och att vi tar oss tid att småprata får vi mycket beröm för av våra kunder. 

2017 som helhet blev ett framgångsrikt år för Busfrö. 

– Samtliga butiker har ökat sin försäljning med mellan elva och 17,5 procent, säger Stina Qubti. 

För några av butikerna finns inga jämförelsetal. Men för till exempel den i Norrköping, som öppnade sommaren 2016, så låg ökningen på 23 procent under fjärde kvartalet. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...