Foto: Foto: Susan Karling

Franchisetagarna kastas ut från G-sport – var femte butik skyltas om till Intersport

Franchisetagarna ska inte vara en del av norska G-sport längre. Deras butiker profileras om till Intersport i stället. ”Vi ska göra koncepten tydligare”, säger den administrativa chefen.
Text: Daniel Norman
Annons:

Det finns 140 G-sport och G-max i Norge i dag. Nu ska var femte, nästan 40 stycken, skyltas om till Intersport rapporter norska medier. 

– G-sport ska vara de största butikerna och gärna butiker som vi äger själva. Intersport ska i större grad bestå av handlarägda och lite mindre butiker där man har större möjlighet till lokal anpassning, säger Pål Heldrup Rasmussen, administrativ direktör för Gresvig, till Østlendingen. 

Gresvig äger G-sport och G-max samt har licens för varumärket Intersport i Norge. 

– Vi ska inte profilera om alla butikerna utan göra de olika koncepten tydligare, fortsätter han. 

Konkurrensen är hård inom sporthandeln i Norge. G-sport har blivit omsprunget av XXL och har dragits med underskott de senaste året.

Det här blir ett första steg för att hämta in det försprång som konkurrenten skaffat sig. 

Genom att koncepten blir tydligare kan marknadsföringen också bli det. 

– Det här är något som handlarna har önskat. Det har varit full uppslutning från dem, säger Pål Heldrup Rasmussen till Dagens Næringsliv.  

Intersport kommer att ha butiker som är mindre än 1 000 kvadratmeter medan G-Sport och G-max ska vara större än så. 

–G-sport och G-max blir fullsortimentsbutiker som kan drivas utan att vi behöver ta hänsyn till de lokala marknaderna. Intersport-butikerna kommer att ha två till tre produktområden som de kan utveckla efter lokala förutsättningar, säger Pål Heldrup Rasmussen.  

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...