Framtidstron minskar i handeln: ”Det finns även en verklighet efter helgerna”

Varken den stundande Black Friday eller julhandeln kan få handlarna på bättre humör. Enligt Handelsbarometern sjunker framtidstron bland såväl butikshandlare som digitala aktörer.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Mest sjunker förväntningarna bland e-handlarna där framtidsindikatorn som väger samman utsikterna för försäljning, anställningsvilja och lönsamhet faller 7,3 enheter i november och landar på den lägsta nivån i år. 

– Tillväxten inom e-handeln är fortsatt stark men den internationella konkurrensen är tuff och priserna är pressade. Handeln står mitt i en omställning som förändrar spelplanen för hela branschen, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.    

Även inom den fysiska handeln sjunker förväntningarna, vilket delvis kan kopplas till oro för att en vikande konjunkturkan kan påverka försäljningen.

– Handlarna blickar förvisso fram mot jul och Black Friday, men det finns även en verklighet efter helgerna, säger Johan Davidson.

Framtidsindikatorn för e-handeln ligger på 100,1 vilket är strax över neutralt. Butikshandelns framtidsindikator som väger samman förväntningarna för båda sällanköp och dagligvaror landar på 96,3 – ett tapp med 6,6 enheter jämfört med föregående månad.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...