Framtidens konsumenter villiga att lämna DNA för bättre erbjudanden

2025 kommer bli året då upplevelser tar större plats än retail på handelsplatserna. Och många av framtidens konsumenter kommer att vara villiga att lämna DNA för att få bättre rekommendationer. Det visar Unibail-Rodamco-Westfields stora trendrapport.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

”How we shop: The next decade” heter rapporten som Unibail-Rodamco-Westfield tagit fram och som ur ett europeiskt perspektiv listar fem övergripande konsumenttrender som kommer att förändra handels roll fram till 2029.

– Som ledande aktör vill vi vara med och driva branschen framåt och se till att vi skapar destinationer som ligger i linje med dessa trender för våra beskare att njuta av och våra återförsäljare och varumärken att trivas i, säger bolagets nordiska chef Lars-Åke Tollemark.

De fem trenderna som Unibail-Rodamco-Westfield ser är:

  1. Selekteringsmotvilja:
    Över hälften av de europeiska konsumenterna är frustrerade över begränsade valmöjligheter och dåligt anpassade rekommendationer på nätet. Handlare som använder sitt online-utrymme för att visa upp hela sortimentet och parallellt använder den fysiska butiken för att överraska kan bli morgondagens vinnare, enligt Unibail-Rodamco-Westfield.
  2. Upp-och-nervänd detaljhandel:
    2025 förväntar sig 59% av konsumenterna att mer än hälften av detaljhandelsutrymmet kommer att tillägnas åt upplevelser snarare än produkter. Många är också villiga att betala mer för just upplevelser.
  3. Självförsörjande butiker
    Konsumenternas medvetenhet kommer snabbt att påskynda efterfrågan på fler hållbara lösningar, där hela 71% av konsumenterna efterfrågar produkter som tillverkas direkt i butiken. Konsumenter är också mer positiva till att hyra vissa produkter vilket tenderar att bli en livsstil.
  4. Shoppingkirurgi
    Återförsäljare kommer att lyfta personalisering till nästa nivå och likt läkare diagnostisera utifrån exakta behov. Mer än en tredjedel av konsumenterna är villiga att tillhandahålla sitt DNA för att få fler personliga och exakta rekommendationer.
  5. Lokal anpassning
    Morgondagens detaljhandelsutrymmen kommer att bli symbiotiska mötesplatser i lokalsamhället, där 70% av konsumenterna önskar att miljöerna återspeglar människorna som bor i området.

– Att fokusera på hållbarhet, upplevelseerbjudanden, utökade valmöjligheter både online och i butik, personifierade produktrekommendationer samt lokal anpassning, kommer vara framgångsfaktorer för de detaljhandlare som vill bli framtidens vinnare, säger Lars-Åke Tollemark.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...